Супутники свідчать, що рівень ґрунтових вод у Європі понизився

Супутники Tom та Jerry склали високоточну гравітаційну карту Європи. Вчені додали до неї дані наземних спостережень і виміряли рівень ґрунтових вод у Старому світі. Він залишається низьким з 2018 року.

Понижений рівень ґрунтових вод у Європі в 2019 році
Понижений рівень ґрунтових вод у Європі в 2019 році. Джерело: Рhys.org

Tom та Jerry спостерігають за ґрунтовими водами

Вчені дійшли висновку, що ґрунтові води у Європі залишаються на дуже низькому рівні з 2018 року. Ця ситуація була відмічена ще у статті, опублікованій у 2020 році, але відтоді стан речей анітрохи не покращився. Причому такий результат вчені отримали достатньо оригінальним способом.

Геодезисти спиралися на дані супутників Tom та Jerry, які вже кілька років літають на низькій навколоземній орбіті висотою 490 км. При цьому супутники на швидкості близько 30 тис. км/год роблять 15 обертів навколо Землі за добу.

Однак відстань між ними весь час лишається сталою — 200 км. Саме цим вони так схожі на героїв однойменного мультфільму — ті теж ніколи не можуть один одного наздогнати. Змінюватися дистанція може тільки тоді, коли вони пролітають над гравітаційною аномалією, наприклад, горою.

У цьому випадку передній сателіт трохи прискорюється і відстань збільшується. Користуючись з цього, можна скласти детальну карту гравітаційного поля. А далі на допомогу дослідникам прийшли спостереження, здійснені безпосередньо на поверхні Землі.

Як змінився рівень ґрунтових вод у Європі

Вода — це достатньо важка річ, і тому коли на землю випадає певна кількість сантиметрів опадів чи у річці рівень води підвищується на метр, то це відчутно впливає на локальне гравітаційне поле. Саме ці дані «відняли» дослідники від карти Tom і Jerry.

У них лишилася тільки та вода, що під поверхнею Землі. Насправді її там чимало, адже саме вона, зрештою, живить значну частину річок і забезпечує вологість ґрунтів. Виявилося, що, попри усі повені, що відбувалися в Європі за останні п’ять років, рівень підземних вод, який понизився під час посухи у 2018-му, так і не відновився.

Вчені досі вражені тим, що вода може бути проблемою у Європі. Адже рівень ґрунтових вод — це не лише питання сільського господарства. Як показала цьогорічна посуха, водойми теж дуже чутливі до нього.

А зменшення води у річках і ставках — це не лише загибель численних водних видів, а й проблеми з енергетикою. Атомні електростанції потребують великої кількості води для охолодження. ГЕС же просто не вистачає маси рідини, щоб перетворити її падіння на електрику.

За матеріалами Рhys.org.