Spitzer показав центр Чумацького Шляху

Новини астрономії, астрофізики та космології

Наша Сонячна система розташована на околиці невеликого галактичного рукава Оріона. Згідно з останніми оцінками, відстань від Сонця до центру Чумацького Шляху становить близько 27 тис. світлових років. Оскільки загальний діаметр диска нашої Галактики дорівнює приблизно 100 тис. світлових років, можна сказати, що ми розташовані ближче до його краю, ніж до центру.

На жаль, людське око не в змозі побачити центральні області нашої зоряної системи — вони приховані від нас скупченнями газу та пилу, які послаблюють видиме світло, унеможливлюючи спостереження в оптичному діапазоні. Тому для вивчення ядра Чумацького Шляху астрономам доводиться використовувати інші частини електромагнітного спектра — радіохвилі, а також інфрачервоний, рентгенівський та гамма-діапазон.

Зображення центру Чумацького Шляху, отримане інфрачервоним телескопом Spitzer. Джерело: NASA, JPL-Caltech, Susan Stolovy (SSC/Caltech) et al.

Це зображення, отримане телескопом Spitzer, дає змогу уявити собі, яким ми могли б побачити галактичне ядро, якби наші очі мали можливість сприймати інфрачервоне випромінювання. Центр Чумацького Шляху характеризується високою концентрацією зір. Середні відстані між світилами там у десятки й сотні разів менші, ніж в околицях Сонця.

Яскрава ділянка на знімку відповідає об’єкту, відомому під позначенням Стрілець А*. Це компактне радіоджерело, що випромінює також в інфрачервоному, рентгенівському та інших спектральних діапазонах. Згідно з сучасними уявленнями, воно пов’язане з надмасивною чорною дірою, маса якої перевищує сонячну в 4,3 млн разів. На думку астрономів, подібні об’єкти знаходяться в центрах більшості великих галактик.