«Спектр-РГ» зафіксував приливне руйнування зорі

9 листопада 2020 року, встановлений на борту космічної обсерваторії «Спектр-РГ», рентгенівський телескоп eROSITA виявив нове джерело випромінювання, що отримало позначення SRGeJ213527.3−181634. Воно було розташоване в нічім особливо не примітній, порівняно невеликій галактиці, ядро якої раніше не демонструвало активності.

Зареєстроване «Спектр-РГ» рентгенівське джерело. Джерело: ІКД РАН

Подальший аналіз архівних даних показав, що кількома місяцями раніше телескоп ZTF (Zwicky Transient Facility) зареєстрував у цій галактиці оптичний спалах, класифікований як кандидат у наднові зорі.

Надалі нове джерело було досліджено за допомогою телескопа Кека (обсерваторія Мауна Кеа). У його спектрі вдалося знайти емісійні лінії водню, а також іонів гелію та кисню. У підсумку вчені дійшли висновку, що ZTF і «Спектр-РГ» побачили не спалах наднової, а наслідки приливного руйнування зорі, яка «підібралася» занадто близько до надмасивної чорної діри, що розташованої в центрі галактики, і була розірвана її гравітацією. Частина зоряної речовини утворила акреційний диск, що став джерелом рентгенівського випромінювання.

За матеріалами http://press.cosmos.ru