Скупчення Abell 3827 очима телескопа Hubble

Представлене зображення було отримане космічним телескопом Hubble у межах проєкту з вивчення темної матерії. Воно складене на основі даних, зібраних встановленими на борту обсерваторії камерами WFC3 та ACS. Знімок демонструє Abell 3827 — галактичне скупчення, розташоване на відстані кількох мільярдів світлових років від Чумацького Шляху.

Галактичне скупчення Abell 3827 (знімок Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, R. Massey

У центрі Abell 3827 можна побачити чотири яскраві об’єкти. Це галактики, які знаходяться у процесі злиття. Складається враження, що вони оточені дивними блакитними структурами, але це не більше ніж оптична ілюзія, природа якої пояснюється положеннями загальної теорії відносності.

Насправді блакитні структури є зображенням фонової галактики. Вона знаходиться настільки далеко від Землі, що за звичайних умов навіть Hubble не зміг би її зазнімкувати. Однак, маса Abell 3827 настільки велика, що його гравітація, в буквальному сенсі, виступила як лінза, посилила та викривила світло цієї галактики, породивши космічний спостережений міраж. Астрономи давно навчилися використовувати гравітаційні лінзи як природні телескопи. Цей феномен надає унікальну можливість вивчати тьмяні та далекі об’єкти, розташовані на краю видимого Всесвіту.