Сім найкращих космічних фільмів усіх часів та народів

Кіно набагато тісніше пов’язане з космосом, ніж це здається. Якщо почитати мемуари різних вчених, астрономів та космонавтів, то можна звернути увагу, що багато хто з них уперше зацікавився небом завдяки кінематографу. Саме під впливом переглянутих у дитинстві стрічок, які розповідають про чудеса Всесвіту, дослідження незвіданого та зустріч із позаземним розумом вони вирішили пов’язати своє подальше життя з космосом.

На честь Всесвітнього тижня космосу редакція The Universe Space Tech склала добірку із семи найкращих космічних фільмів. Це стрічки, які мають найвищі оцінки серед критиків та глядачів, і зараз вважаються класикою жанру. Якщо з якоїсь причини ви їх не бачили, саме час це виправити.

«Космічна одіссея 2001 року» (2001: A Space Odyssey)

Про що фільм?

Космічний корабель Discovery, пілотований двома астронавтами та комп’ютером H.A.L. 9000, вирушає до Юпітера, щоб розкрити таємницю загадкового інопланетного артефакту. Під час подорожі на героїв чекає безліч несподіваних відкриттів та драматичних подій.

Чим він цікавий

Будь-який список найкращих космічних фільмів в історії за умовчанням включає «Космічну одіссею». І в цьому немає нічого дивного, бо саме вона створила звичний образ космосу в кіно. Практично у всіх наступних фільмах відповідної тематики можна, так чи інакше, знайти численні запозичення та посилання на картину Стенлі Кубрика.

Кадр із фільму «Космічна одіссея 2001 року»

Звісно, ​​з погляду темпу та побудови історії «Космічна одіссея» помітно відрізняється від сучасних блокбастерів. Вона дуже некваплива і не може похвалитися великою кількістю діалогів, у яких нам пояснюють те, що відбувається. Але це компенсується грандіозним масштабом історії, створеної Кубриком у співавторстві зі знаменитим письменником Артуром Кларком, а також новаторськими візуальними ефектами, які й досі тримають високу планку.

Крім того, фільм містить великий пласт роздумів про людську еволюцію, штучний інтелект та позаземний розум, а його кінцівка досі є предметом суперечок. Тож будь-хто, хоч трохи зацікавлений космічною фантастикою, має подивитись «Космічну одіссею». Її сміливо можна назвати хрещеним батьком усього жанру.

«Хлопці, хоч куди» (The Right Stuff)

Про що фільм?

Екранізація однойменної документальної книги Тома Вулфа, яка розповідає про експериментальні високошвидкісні дослідження, підкорення звукового бар’єра, становлення американської пілотованої програми та перші роки космічних перегонів.

Чим він цікавий

Зі всіх фільмів у списку «Хлопці, хоч куди», можливо, найменш відомий у наших краях. А ось у США картина Філіпа Кауфмана давно стала справжнім еталоном фільму про космос, заснованого на реальних подіях.

Кадр із фільму «Хлопці, хоч куди»

І це є закономірним. «Хлопці, хоч куди » можуть похвалитися чудовими повітряними зніманнями, любов’ю до історичних деталей і приділяють однакову увагу як різноманітній техніці у кадрі, так і людям, що літали на ній. Кіно буквально пронизане тягою до неба, великої швидкості та досягнення нових висот. Отже, навіть попри свій значний тригодинний хронометраж, фільм пролітає буквально на одному диханні. Це справді монументальний погляд на народження космічної ери, який й досі має не так багато аналогів.

«Аполлон-13» (Apollo 13)

Про що фільм?

Історія місії «Аполлон-13» — один із найдраматичніших моментів в історії освоєння космосу. У 1970 році «Аполлон-13» мав стати третім космічним кораблем, який здійснив посадку на Місяць. Однак під час польоту сталася серйозна аварія, яка не лише поставила хрест на висадці, а й створила загрозу життю екіпажу.

Чим він цікавий

«Аполлон-13» це ще один еталон космічного фільму, що розповідає про реальну історію. І яку історію! У місії «Аполлон-13» сплелася така кількість несподіваних подій, якою позаздрив би будь-який голлівудський сценарист. Серед них і нещасливий номер експедиції, і погані ознаки перед стартом, і вибух на космічному кораблі, і безліч небезпечних ситуацій, через які довелося пройти екіпажу і, нарешті, його драматичне повернення на Землю.

Кадр із фільму «Аполлон-13»

А ще «Аполлон-13» це еталон фільму, автори якого зробили все, що в їхніх силах, щоб досягти максимальної реалістичності у кадрі. Тут і величезна увага до деталей, і точні копії космічної техніки та скафандрів, і навіть справжнісінька невагомість, для створення якої використовувався спеціальний літак. Якщо додати до цього чудовий акторський склад та філігранну режисуру Рона Ховарда, то ми отримаємо фільм, який зараз по праву називають одним із найкращих у жанрі.

«Жовтневе небо» (1999)

Про що фільм?

Жовтень 1957 року. США вражені та налякані запуском радянського супутника. Але для підлітка Хомера Хікема це, навпаки, стає джерелом натхнення. Він спалахує космосом і намагається знайти однодумців, щоб побудувати свою власну ракету.

Чим він цікавий

У «Жовтневому небі» сплелися одразу кілька споконвічних тем. Серед них і пошук свого покликання у житті, і проблема вибору між мрією та суворою реальністю, і конфлікт батьків та дітей. За неправильного підходу з усього цього могла б вийти чергова прохідна мелодрама. На щастя, перед нами не такий випадок.

Кадр із фільму «Жовтневе небо»

Режисеру Джо Джонстону вдалося зняти, без перебільшення, чудовий мотиваційний фільм, який розповідає про те, чому важливо битися за свою мрію. Кіно чіпляє з перших хвилин і не відпускає до кінця. А те, що фільм ґрунтується на реальних подіях, лише додає сили його меседжу.

«Гравітація» (Gravity)

Про що фільм?

Під час виходу американських астронавтів у відкритий космос трапляється катастрофа. В живих залишається лише дослідник Райан Стоун та астронавт-ветеран Метт Ковальські. Тепер їм потрібно знайти спосіб повернутись на Землю.

Чим він цікавий

«Гравітація» — це насамперед фільм-атракціон, перегляд якого можна порівняти з катанням на американських гірках. Щойно ми встигаємо хоч трохи перевести подих, як головна героїня потрапляє до чергової смертельно небезпечної ситуації. І так аж до фіналу.

Кадр із фільму «Гравітація»

З технічного погляду кіно Альфонсо Куарона зроблене на бездоганному рівні. Його можна сміливо використовувати як візуальний гайд по всій сучасній космічній техніці — від телескопа Hubble до МКС. Також фільм є досить наочною демонстрацією небезпеки синдрому Кесслера — неконтрольованої ланцюгової реакції руйнування супутників, яка призведе до того, що навколоземна орбіта стане непридатною для подальшого використання. А якщо додати до чудової режисури та спецефектів відмінну акторську гру Сандри Буллок, ми отримаємо кіно, яке по праву заслужило на всі свої хвалебні відгуки.

До речі, зі всіх космічних фільмів саме «Гравітація» може похвалитися найбільшою кількістю різноманітних нагород. Вона отримала цілих сім премій Оскар, у тому числі й за найкращу режисуру та операторську роботу.

«Інтерстеллар» (Interstellar)

Про що фільм?

Екологічна катастрофа поставила Землю на межу загибелі. Група астронавтів та вчених вирушає в епічну міжзоряну подорож через червоточину, щоб знайти новий будинок для людства.

Чим він цікавий

«Інтерстеллар» можна по праву назвати науковим блокбастером. Адже історія проєкту розпочалася з ідеї знаменитого вченого Кіпа Торна створити науково-фантастичний фільм, який ознайомив би масового глядача з новітніми астрофізичними концепціями — червоточинами, чорними дірами, гравітаційними хвилями та п’ятивимірним всесвітом. Фільм, який надихнув би широку аудиторію зацікавитися наукою, а то й стати на науковий шлях.

Кадр із фільму «Інтерстеллар»

Це завдання взяв на себе режисер Крістофер Нолан. Йому вдалося створити, мабуть, найбільш «народний» космічний фільм 21 століття. «Інтерстеллар» поєднує у собі всі найкращі елементи видовищного голлівудського блокбастера, об’єднані із закладеним Кіпом Торном принципом дотримання максимальної наукової вірогідності. Фільм радує глядачів низкою вкрай дивовижних візуальних образів (чого варта хоча б одна чорна діра), чудовим саундтреком Ханса Циммера, та досконалою акторською грою Меттью Макконахі. Кіно також має дуже цінне посилання. На відміну від багатьох інших фільмів про космос, які зводяться до того, що людям, за великим рахунком, там не місце, автори «Інтерстеллар» вважають інакше. Для них космос, це наш наступний крок, без якого людство просто не матиме майбутнього.

«Інтерстеллар» також має, написану Торном, книгу-компаньйона. У ній вчений докладно описав концепції, що лягли в основу його сюжету. Тож тим, хто хоче дізнатися більше про показані у фільмі феномени, безперечно є сенс ознайомитися з книгою.

«Марсіянин»(The Martian)

Про що фільм?

Ботанік Марк Вотні залишається на Марсі після того, як його екіпажу доводиться екстрено покинути планету через піщану бурю. Тепер йому потрібно знайти спосіб, як протриматися на запасах чотири роки до прильоту наступної експедиції.

Чим він цікавий

«Марсіянин» — це екранізація однойменного роману Енді Вейєра, який став справжньою сенсацією і миттєво завоював визнання серед любителів фантастики по всьому світу. І це більш ніж заслужено. Книга наповнена любов’ю до науки, гумором і загалом відрізняється життєствердним настроєм. А це саме те, чого так гостро не дістає всім у наш час.

Кадр із фільму «Марсіянин»

Що стосується фільму Рідлі Скотта, то він є чудовим прикладом того, як слід робити екранізацію. Картина вміло поєднала у собі всі найкращі елементи роману. Як наслідок, ми отримали історію «сучасного Робінзона», яка наочно демонструє, як знання науки та основ землеробства (а також наявність під рукою ізострічки) можуть врятувати життя, навіть на Марсі. Тож не дивно, що багато астронавтів рекомендують «Марсіянина» всім, хто сам думає про те, щоб поповнити ряди інженерів або навіть підкорювачів космосу.