Шкільні знання фізики й астрономії на війні

Україна відзначає День Знань. Цьогоріч він відбувається в умовах повномасштабної війни. У нагоді військовим можуть стати шкільні математика, фізика та астрономія. Ми розповімо, як шкільні предмети допомагають наближати Перемогу у війні з росією.

Шкільні фізика та астрономія можуть стати у нагоді на війні
Навіть астрономія може знадобитися на війні. Джерело: flc.losrios.edu

Всеосяжна математика

В умовах повномасштабного вторгнення росії в Україну ми вже зараз бачимо, як якість перемагає кількість. Тобто менша за розміром, але більш освічена та мотивована армія дає гідний опір величезному війську ворога. У сучасній війні перемагає той, хто вміє логічно мислити, швидко і точно аналізувати обстановку на полі бою, розраховувати свої сили та можливості. Всьому цьому вчить математика. Вона пронизує геть усе.

Елементарна математика потрібна екіпажу танка для того, щоб розрахувати, скільки палива вони витратять на маневр цього дня. Вона необхідна командиру, який замовляє боєкомплект на найближчі кілька діб. Чіткий розрахунок також потрібен для того, щоб розмістити його в такому місці й такій кількості, аби втрати при його враженні були мінімальними, але при цьому набоїв солдатам завжди було вдосталь.

Від знання математики залежить життя саперів
Підрив за допомогою вогнепровідного шнура. Джерело: armyinform.com.ua

А саперам, наприклад, треба вміти розраховувати кількість вибухівки для підриву перешкоди чи боєприпасу, що не розірвався. Якщо ж при цьому застосовується вогнепровідний шнур, то помилка у розрахунку його довжини може коштувати життя.

Як визначити відстань до цілі?

Складна та нецікава наука тригонометрія також може виявитися корисною на полі бою. Зокрема, вона дозволяє за допомогою звичайного біноклю визначати відстань до цілі. Риски в полі зору військових моделей цього оптичного пристрою показують, скільки тисячних покриває солдат чи танк супротивника.

Тисячна — це артилерійська міра кута, що дорівнює 1/1000 повного кола. Приблизно знаючи зріст людини та висоту військової техніки й те, скільки тисячних вона покриває, можна за допомогою нескладної формули визначити відстань до цих цілей із достатньо високою точністю.

Формула тисячної
Формула тисячної та її застосування

Військовим також відомий спосіб визначення відстаней без бінокля чи іншого кутоміру. Для цього достатньо власних рук і предметів у них. Наприклад, вказівний палець людини на відстані витягнутої руки покриває 0,3 тисячних, великий — 0,4, а коробка сірників у довжину — 0,9.

Артилерійські задачки з фізики

Фізика — це взагалі військова наука. Наприклад, найвідоміша задача на рівнодійну всіх сил описує снаряд, що вилітає зі ствола гармати та прямує на певну відстань, долаючи силу тяжіння та опір повітря. В реальності ці розрахунки зазвичай зводяться до простіших формул або взагалі довіряються комп’ютеру, але знати загальний принцип розрахунку має кожен артилерист.

Особливо ці вміння актуальні для мінометників. Адже у цьому випадку дальність пострілу часто регулюється встановленням на міну додаткових зарядів. Тут знання фізики дозволяє розрахувати, яку додаткову силу має створити заряд для того, аби вразити ціль на більшій дистанції.

Шкільна задача з фізики може виявитися надзвичайно актуальною для артилеріистів. Джерело: sciencenotes.org

Також фізика дозволяє зрозуміти, на яку максимальну відстань може полетіти ракета HIMARS. Тут варто знати не лише правила складання сил і три закони Ньютона — закон збереження імпульсу також стане в нагоді. Адже всі ракети літають, прискорюючи продукти згоряння палива в один бік, а решту ракети — в інший. Тож, знаючи масу одного та іншого, можна розрахувати максимальну дальність польоту.

Військова астрономія

Навіть таку далеку від земних негараздів науку, як астрономію, достатньо легко можна застосувати для військових потреб. Хоча б тому, що звичка дивитися на небо та визначати на ньому положення об’єктів дає змогу вчасно побачити ворожий літальний апарат.

Найочевидніше застосування знань, які дає астрономія — це передбачення руху Сонця та Місяця. Попри розповсюдження приладів нічного бачення, наземна розвідка переважно діє вночі. Розуміння того, що сутінки та цілковита темрява на різній широті й довготі настають у різний час, дозволяє не потрапити на очі супротивнику.

Також розвідникам у нагоді може стати знання фаз Місяця і навіть його положення на орбіті. Адже якщо ніч ясна і на небі повня, та ще й наш супутник знаходиться у перигеї, ніч може виявитися фатально світлою.

Великі проблеми у багатьох людей, які не знають астрономії, викликають планети Сонячної системи. Річ у тім, що вони набагато ближче до нас, ніж зірки, тому вони мають досить великі диски. Атмосферні спотворення світла, що йде від різних частин цих дисків, взаємно компенсуються, завдяки чому планети майже не мерехтять. Через це багато кому вони можуть видатися ліхтарями на невідомих літальних апаратах. Особливо в цьому плані не пощастило Венері та Юпітеру: крім згаданої відсутності мерехтіння, ці небесні тіла ще й дуже яскраві. Під час широкомасштабного вторгнення з обох сторін були неодноразові спроби збити їх, у тому числі й за допомогою дорогих ПЗРК.

Астрономія рятує від витрачання боєприпасів на стрільбу по Юпітеру
Юпітер у нічному небі

Простір і час, які дарує астрономія

Ще з 2014 року Росія активно намагається глушити сигнали GPS, намагаючись тим самим позбавити українських військових можливості дізнатися про місце й точний час. Зазвичай це їм не вдається, але про всяк випадок треба пам’ятати, що саме астрономія дає можливість визначити й те, й інше без допомоги супутників.

Найпростіше в цьому плані визначити сторони світу. Треба пам’ятати, що Сонце, Місяць, всі планети та зорі, що заходять за горизонт з’являються на сході, на території України відхиляються від зеніту (напрямок вгору) на південь, а сідають на заході.

Корисно також пам’ятати, що, на відміну від моху, який насправді росте на деревах як йому заманеться, Полярна зоря у Північній півкулі завжди вказує напрямок на відповідний полюс. І що положення магнітного та географічного полюсів помітно відрізняються.

Застосування секстанта
Військові моряки в усьому світі досі використовують секстант. Джерело: news.usni.org

Більш точний спосіб визначення часу та місцеположення потребує наявності інструмента, який називається секстантом. По суті, це кутомір, який дозволяє визначити висоту над горизонтом якогось небесного тіла. Частіше за все з цією метою використовують Сонце вдень і Полярну зірку (α Малої Ведмедиці) вночі. Але наявність відповідних таблиць дозволяє використовувати як засіб навігації практично будь-яку яскраву зорю.

При цьому варто пам’ятати, що працює це в обидва боки. Тобто, знаючи точний час і астрономічні параметри небесного тіла, завжди можна визначити свої координати. А знаючи точні координати та положення світила — можна дізнатися час.

Крім прямого практичного застосування знань, освіта дисциплінує розум і робить його більш гнучким. Складні завдання вчать нас мислити нестандартно та шукати як мінімум два шляхи вирішення однієї задачі. Гуманітарні науки вчать нас не озвіріти та зберегти себе серед цього жаху. Війна вже давно не про кількість живої сили на полі бою. Вона стала високотехнологічною наукою та потребує розумних думаючих солдат.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine