Російський «супутник-зомбі» зійшов з орбіти

Американська компанія LeoLabs представила свій звіт щодо відстежування російського супутника «Ресурс-П». Його прозвали «зомбі» через те, що він довго вважався нефункціональним, але минулого року змінив орбіту та зблизився з іншим апаратом — «Космос-2562».

Ресурс-П
Супутник-зомбі «Ресурс-П». Джерело: LeoLabs

Як російський супутник став «зомбі»

Американська компанія LeoLabs, яка спеціалізується на відстежуванні різноманітних космічних апаратів та сміття на орбіті, розповіла про результати спостереження за двома російськими супутниками: «Ресурс-П» №3 та «Космос-2562».

Третій супутник серії «Ресурс-П» був запущений ще 2016 року. Його призначення — спостереження за поверхнею Землі. Проте інженери вважали його нефункціональним, оскільки після виведення на орбіту в нього не розкрилася одна із сонячних панелей і відтоді він кілька років жодних маневрів не здійснював.

Тож фахівці LeoLabs були дуже здивовані, коли 11 листопада 2022-го він несподівано «ожив», змінив орбіту та наблизився до іншого російського апарата «Космос-2562». За це його і прозвали «супутником-зомбі».

Випробування системи моніторингу супутників

«Космос-2562» теж дуже цікавий апарат. Це — військовий супутник, який вивели на орбіту в жовтні 2022 року. Його призначення є секретним, проте фахівці впевнені, що це так званий «супутник-інспектор». Він здатний зближуватися із сателітами, що належать як росії, так і іншим країнам, та здійснювати їхній візуальний огляд.

Він може оцінювати технічний стан космічних апаратів, але найціннішою є інформація, яка передається через лазерні системи зв’язку. Звичайно, вона зашифрована, але оптичні датчики «супутника-інспектора» здатні визначити принаймні частоту, на якій працює передавач.

Після зближення два супутники так і літали разом. Проте 10 жовтня 2023 року «Ресурс-П» здійснив новий маневр і, як вважають фахівці, зійшов з орбіти. «Космос-2562» продовжив рухатись далі, але у LeoLabs впевнені, що невдовзі і він згорить в атмосфері.

Проте представники компанії все ж занепокоєні. Росія багато років проводить експерименти зі зближення апаратів на орбіті. Вони явно шукають спосіб дізнаватися про західні супутники більше, ніж їм варто знати. Крім того, не виключено, що на якомусь із сателітів врешті може опинитися зброя.

За матеріалами spacenews.com