Просто про складне | Неймовірне сузір’я Великої Ведмедиці

Серед усіх сузір’їв люди найчастіше згадують зодіакальні. Мабуть, тому, що багато хто вірить у вплив небесних світил на людську долю. Але насправді небо лише ними не обмежується. Сьогодні ми розповімо по Велику Ведмедицю, яку в Україні ще називають Великим Возом.

Сузір'я Великої Ведмедиці
Велика Ведмедиця

1. Чому сузір’я Великої Ведмедиці так називається?

Якщо ви перебуваєте на території Україні, побачити сузір’я Великої Ведмедиці можна щоночі — звичайно, за умови відсутності хмар. Його легко впізнати за утвореною його найяскравішими зорями великою фігурою, що нагадує ківш із ручкою. В Україні його ще називають Великим Возом.

Проте в астрономії використовують назву, яка прийшла до нас ще зі Стародавньої Греції. Це сузір’я присутнє в каталозі зоряного неба Клавдія Птолемея. За легендою, донька царя Лікаона Каллісто народила сина Аркоса від бога Зевса. Проте ревнива дружина останнього — Гера — перетворила її на ведмедицю.

Аркос не впізнав матір і спробував її вбити. Щоб запобігти цьому, Зевс забрав ведмедицю-Каллісто на небо і перетворив на сузір’я. Для цього, як каже легенда, він тягнув її за хвіст, тому сузір’я має довгу «ручку ковша» — хвіст ведмедиці.

2. Скільки зір у Великому Ковші?

Насправді сузір’я Великої Ведмедиці містить тисячі й навіть мільйони зір, бо це — просто виділена ділянка неба, до якої належать абсолютно всі світила, розташовані у цьому напрямку. Проте неозброєним оком ми можемо побачити всього 70 із них.

При цьому навіть більшість із цих 70 люди помічають рідко і знають лише ті, які формують ківш. Якщо спитати пересічну людину, скільки зір входить до складу Великої Ведмедиці, найчастіше вона відповість, що сім, маючи на увазі Дубхе, Мерак, Фекду, Мегрец, Аліот, Міцар і Алькаїд. Проте якщо придивитися до Міцара (середньої зорі «держака»), поруч можна побачити ще одну крихітну зірочку, яка має назву Алькор — «Вершник».

3. Як за допомогою Великої Ведмедиці знайти Малу?

Велику Ведмедицю в наших широтах завжди можна побачити на небі завдяки тому, що вона належить до приполярних сузір’їв Північної півкулі. У нас вона ніколи не опускається за обрій, і це дуже зручно, оскільки за її допомогою завжди можна знайти Полярну зорю, а значить — напрямок на північ.

Для цього треба знайти Ківш і дві його крайні зорі: Дубхе та Мерак. Остання з них розташована у «дні» Ковша. З’єднавши її подумки з Дубхе («краєм» Ковша) та продовживши цей відрізок уздовж прямої лінії ще 5,5 раза, ми «наштовхнемося» на Полярну зорю.

4. Які зорі сузір’я Великої Ведмедиці найближчі?

Як і будь-яке сузір’я, Велика Ведмедиця складається зі світил, які переважно жодним чином не пов’язані між собою фізично й навіть не розташовані поряд. До того ж їхня віддаленість постійно змінюється. Тому питання про відстань до нього насправді безглузде. Проте до його складу входять три зорі, що перебувають від нас у межах 16 світлових років: Lalande 21185, Groombridge 1618 і Gliese 418. Щоправда, всі вони є червоними карликами, тому жодну з них неможливо побачити неозброєним оком. Зате принаймні навколо двох із них обертаються планети.

5. Які галактики є у Великій Ведмедиці?

Велика Ведмедиця — це не тільки зорі. У цьому сузір’ї є також інші астрономічні об’єкти. Наприклад, у його межах видно планетарну туманність M97 «Сова», яка, на жаль, теж недостатньо яскрава для неозброєного ока. Колись ця туманність утворилася із зорі, схожої на наше Сонце. В її надрах закінчилося водневе термоядерне паливо, й вона перетворилася на червоний гігант, який невдовзі скинув свої газові оболонки.

Також у Великій Ведмедиці є низка відомих галактик: М81, M82 «Сигара», M101 «Цівочне Колесо», в якій нещодавно спалахнула одна з найяскравіших наднових за останнє десятиліття, М109 та Zwicky 18 — карликова галактика, що складається майже виключно з водню та гелію, утворених у момент Великого вибуху.