Подвійні зоряні системи породжують планети-сироти

Планетам-сиротам значно легше народжуватися у подвійних зоряних системах, ніж у тих, де є тільки одна зоря. Як встановили вчені, у цьому випадку навіть наявність планети розміром із Нептун може спричинити масове викидання інших небесних тіл із системи.

Планети-сироти дуже розповсюджені у Всесвіті
Планети-сироти дуже розповсюджені у Всесвіті. Джерело: phys.org

Як народжуються планети-сироти

На сайті препринтів наукових статей arXiv з’явилася публікація, присвячена народженню планет-сиріт, або ж планет-вигнаців. Цими термінами позначають небесні тіла, що мають розмір планети й при цьому не обертаються навколо жодної зорі, а просто вільно плавають у просторі.

Загадка появи цих об’єктів вже давно непокоїть вчених, адже від сценарію утворення залежить їхня кількість, яку ми прямо оцінити не можемо. Деякий час тому астрономи зробили висновок, що планети-сироти можуть народжуватися безпосередньо з газопилових хмар разом із зорями та коричневими карликами.

Однак основною лишається версія, що вони утворюються у звичайних планетних системах, а потім через гравітаційну взаємодію викидаються з них. Щоправда, для цього орбіти планет мають бути достатньо тісними, а планети — досить великими. Отже, багато їх таким чином утворитися не може.

Подвійні системи

У новому дослідженні автори звернули увагу на системи подвійних зір. Дослідження показали, що вони достатньо розповсюджені у Всесвіті. І бувають як такі, де світила обертаються навколо одне одного майже круговими орбітами, так і такі, що мають більш витягнуті траєкторії.

Розрахунки показали, що у системі з двома зорями викидання планет має бути звичайною справою навіть у випадку, якщо їхні орбіти далеко рознесені у просторі. Накладання гравітаційних збурень все одно призводитиме до катастрофічних наслідків.

При цьому найбільша планета системи залишається у відносній безпеці. А ось усі інші можуть стати її жертвами. Це залежить від того, наскільки витягнутою орбітою обертаються зорі. За майже кругової для утворення планет-сиріт достатньо наявності у системі світу розміром із Нептун. У разі ексцентричної це взагалі може бути суперземля.

Варто зауважити, що допоки вчені знаходили планети-сироти переважно розміром із Юпітер або більше. Проте це може бути лише артефактом наших недосконалих методів спостереження. Якщо нове припущення виявиться правильним, то космос має бути буквально переповнений світами-сиротами розміром із Землю.