Плем’я навахо проти запуску людських решток на Місяць

Навахо — найбільше на території США плем’я корінних мешканців США. Нещодавно вони виступили проти запуску ракети Vulcan Centaur, на борту якої рештки померлих людей. На їхню думку, це відправлення на Місяць означатиме його осквернення.

Навахо вважають Місяць священним
Навахо вважають Місяць священним. Джерело: phys.org

Навахо проти відправлення праху людей на Місяць

У США розгортається черговий скандал, пов’язаний із конфліктом автохтонних племен із дослідниками космосу. Цього разу йдеться про представників найбільшої спільноти корінних мешканців навахо. Вони виступили з різкою критикою місії Peregrine, яка має стартувати в космос 8 січня.

Сама місія зонда Peregrine, яку готує компанія Astrobotic, у представників навахо нарікань не викликає. Вона має просто дослідити радіацію на Місяці у межах програми підготовки до пілотованих місій. Але на борту ракети Vulcan Centaur від United Launch Alliance будуть також вантажі приватних компаній Elysium Space і Celestis.

І ось саме вони викликали гостру реакцію корінних американців. Річ у тім, що у межах цих місій на Місяць мають бути доправлені рештки померлих людей і навіть собаки, а також їхні ДНК. Серед іншого там буде і прах автора серіалу «Зоряний шлях» Юджина Родденберрі та письменника-фантаста Артура Кларка.

Обговорення проблеми

Навахо вважають Місяць священним, а відправлення туди людських решток — оскверненням. Отже, ще 21 грудня вони надіслали NASA лист, у якому висловили своє обурення та занепокоєння тим, що відбувається.

Зокрема, представники навахо заявляють, що ситуація дуже схожа на ту, що склалася у 1998 році, коли в Місяць після завершення наукової місії врізався зонд Lunar Prospector. На його борту були рештки астронома Юджина Шумейкера.

Тоді навахо теж зчинили галас через те, що вважали це оскверненням священного Місяця. І NASA тоді їх почула та пообіцяла надалі узгоджувати всі подібні дії. Проте цього разу нічого подібного не відбувалося.

Відповідь NASA

Представники NASA вже відреагували на звернення навахо. 4 січня вони провели пресконференцію, на якій перепросили перед представниками племені та пообіцяли надалі з ними консультуватися. Проте підкреслили, що на поточний запуск жодним чином вплинути не можуть. Приватні компанії не зобов’язані узгоджувати з ними своє корисне навантаження чи заздалегідь звітувати про нього.

Також на звернення відреагували й самі компанії. Їхні представники заявили, що вони поважають усі релігійні течії, але не вважають, що ті мають право диктувати іншим правила освоєння космосу. Крім того, посадка капсул з біологічними матеріалами планується м’яка, тому жодного забруднення не відбудеться.

Серед іншого треба згадати, що людські біологічні матеріали на Місяці вже присутні. Це мішки з відходами життєдіяльності, які залишили астронавти кораблів Apollo. Їх там приблизно 150–200 кг, але представники навахо ними не переймаються.