«Планета» SPECULOOS. Незвичайний погляд на телескоп

Метою проєкту SPECULOOS (The Search for habitable Planets Eclipsing ULtra-cOOl Stars) є пошук потенційно заселених світів поблизу ультрахолодних зір. Але на представленому знімку саме місце встановлення телескопів схоже на планету. Світлина виконана методом стереографічної проєкції, в якому сферичне зображення (на кшталт 360-градусної панорами) проєктується на площину.

Телескопи проєкту SPECULOOS. Джерело: ESO/P. Horálek

Телескопи SPECULOOS відстежують дуже слабкі, але регулярні зниження яскравості світил. Винайдені за допомогою цього методу (він називається транзитним) екзопланети можна потім досліджувати ретельніше: шляхом проведення вимірювань їхніх мас і радіусів, спектрального аналізу атмосфер і пошуку біомаркерів, що вказують на можливу присутність життя.

Загалом у проєкті використовуються чотири телескопи з метровим головним дзеркалом, оснащені високочутливими камерами ближнього інфрачервоного діапазону. Вони розміщені на території Паранальської обсерваторії у чилійській пустелі Атакама.

Позаду «планети» SPECULOOS на знімку можна помітити яскравий промінь. Це лазер Дуже великого телескопа ESO. Він використовується для створення у верхніх шарах земної атмосфери «штучних зір», за допомогою яких вимірюється її турбулентність. Це дозволяє астрономам розрахувати параметри атмосферних спотворень та налаштувати оптику так, щоб прибрати їх під час спостережень космічних об’єктів.

Як у ранній Сонячній системі були розподілені метали