Перлини вересневого неба

Прикраса літнього небосхилу – великий Літній трикутник – на початку осені вечорами знаходиться у південно-західній частині неба. Найяскравіша зоря північної півкулі небесної сфери Арктур ​​із кожним днем ​​усе раніше опускається за обрій. Після осіннього рівнодення, яке цього року настане 23 вересня в 1 годину 54 хвилини за всесвітнім часом, день поступово стає коротшим за ніч, надаючи астрономам все більш сприятливі умови для спостережень.

З планетних змін заслуговує на згадку протистояння Нептуна, що припадає цього року на 7 вересня. Планета досягне максимального блиску (7,8m) і буде видно всю ніч, кульмінуючи близько півночі.

Увечері 14 вересня Місяць буде видно на небі неподалік Юпітера (їхнє з’єднання відбудеться вже після того, як небесні тіла опустяться під горизонт).

15 вересня комета Джакобіні-Циннера (21P/Giacobini-Zinner) пройде на тлі розсіяного зоряного скупчення M35.

Увечері 17 вересня відбудеться з’єднання Місяця із Сатурном. Відстань між ними становитиме близько 1°, що дасть відмінну можливість побачити їх в одному полі зору середнього телескопа.

21 вересня найбільшого блиску (-4,8 м) досягне Венера.

У ніч з 29 на 30 вересня Місяць опиниться на тлі розсіяного зоряного скупчення Гіади (найяскравішого об’єкта даного класу на всій небесній сфері). На жаль, примітних окультацій зір, що входять до його складу, з території України цього разу видно не буде.

Об’єкти далекого космосу у сузір’ї Козерога. Джерело: wikimedia.org

У другій половині вересня до півночі в південній частині небосхилу невисоко над горизонтом помітно зодіакальне сузір’я Козерога з красивою подвійною зорею Рас Аль-Геді (α Козерога). Її компоненти жовтуватого кольору мають зоряні величини 3,8m та 4,5m. Насправді один із них знаходиться від нас майже в сім разів далі за інший (відповідно на відстані 110 та 690 світлових років) — таким чином, ця пара є оптично подвійною. Кутова відстань між ними дорівнює 6,3 хвилини, тому при нормальному зорі неозброєним оком вони видно окремо. Зоря α1 Козерога – подвійна, α2 – потрійна система.

Єдиний об’єкт Мессье в цьому сузір’ї – кульове скупчення M30 – має блиск близько 8,5 м і розташований приблизно в 3 ° на південний схід від подвійної зорі 4-ї величини ς (дзета) Козерога. У 150-міліметровий рефлектор вона виглядає як туманна пляма з відносно яскравим центром та розмитою периферією. Найбільші інструменти дозволяють розділити зовнішні частини скупчення на зорі, за їх допомогою стає чітко помітною його злегка овальна форма.

Кульове зоряне скупчення M30. Джерело: NASA/ESA

Дві тисячі років тому в цьому сузір’ї знаходилася точка зимового сонцестояння, яка зараз перемістилася до Стрільця. Багато стародавніх народів бачили тут щось, що нагадує козу або цапа, а деякі «домальовували» до нього риб’ячий хвіст. Очевидно, ця істота уособлювала уявлення античних народів про вихід життя з моря на сушу.

Об’єкти далекого космосу у сузір’ї Водолія. Джерело: wikimedia.org

Трохи вище і на схід знаходиться сузір’я Водолія, що також відноситься до зодіакальних і не містить зір яскравіше 3-ї величини. Проте їхня велика кількість справді нагадує потік води. Це одне з найдавніших сузір’їв, що зображає людину, яка ллє воду з судини. Його зоря α і β (альфа і бета) називаються відповідно Садалмелік і Садалсууд, що у перекладі означає «щастя держави» та «щастя щасть». Вони виглядають близнюками, маючи практично однаковий блиск (2,96m та 2,91m) й жовтий колір, віддалені від нас майже на ту саму відстань, до того ж навколо кожної з них звертається слабкий зореподібний супутник. Крім того, вони рухаються у просторі приблизно з однаковими швидкостями.

Нижче Водолія та Козерога знаходиться сузір’я Південної Риби із зорею Фомальгаут (1,2m) – найяскравішою на цій ділянці неба. Поблизу точки, що знаходиться на половині відстані від неї до δ (дельти) Козерога, навіть невеликий телескоп відкриє нам одну з найпримітніших планетарних туманностей — «Равлик» (NGC 7293). Її інтегральна зоряна величина сягає 6,5m. Вона цілком обґрунтовано претендує на звання найбільшої та яскравої планетарної туманності земного неба.

Щодо розмірів — вона справді поза конкуренцією, але з її візуальним блиском ситуація набагато складніша. Вищезгадане значення вказано в каталозі NGC, його ж наводить більшість посібників для спостерігачів неба. Проте все це — фотографічні оцінки: візуально «Равлик» виглядає набагато слабкішим. Спостерігачі визначають її блиск не більше 7,2-7,6m. Взагалі про її інтегральний блиск говорити важко, бо максимум випромінювання туманності припадає на червону область спектра, до якої око в темряві малочутливе. Через великий кутовий діаметр NGC 7293 має дуже низьку поверхневу яскравість, і якщо любитель астрономії вирішить помилуватися цим об’єктом, перебуваючи в місті, його спіткає невдача. Ситуація ускладнюється ще й значним південним відмінюванням «Равлика» — у наших широтах вона видно невисоко над горизонтом, де світлорозсіювання та світлопоглинання значно сильніше, ніж у зеніті. Однак при спостереженнях у невеликий телескоп чи потужний бінокль на чистому та темному небі туманність виглядає дуже гарною. Вона схожа на туманне кільце з добре помітними перепадами яскравості (максимальна яскравість має невелику ділянку в її північній частині).

Планетарна туманність NGC 7293 «Равлик» — найбільший на земному небі. Джерело: NASA, NOAO, ESA, Hubble Helix Nebula Team, M. Meixner (STScI), and T.A. Ректор (NRAO).

На фотографіях помітний слабкий неоднорідний ореол, що оточує «Равлик», і його центральна зоря — білий карлик із температурою поверхні близько 100 тис. кельвінів. Це одна з найгарячіших зір, відомих астрономам. Вона має блиск 13,5 м і видна лише у великі інструменти. Відстань до NGC 7293 оцінюють у 320-600 світлових років, відповідно її справжній розмір може перевищувати 200 а.о. (30 млрд км).

Заслуговує на увагу також планетарна туманність «Сатурн» (NGC 7009). Вона знаходиться від нас майже втричі далі, ніж «Равлик» (не менше ніж у 1500 світлових років), і має набагато менші кутові розміри. Її інтегральний блиск дорівнює 8,4 m. Виявив цей об’єкт Вільям Гершель (William Herschel) у 1782 р. Це була перша планетарна туманність, знайдена ним самостійно. Назва «Сатурн» їй привласнив лорд Росс через характерні виступи, що нагадують «вушка» сатурніанських кілець.

Планетарна туманність NGC 7009″ Сатурн” на знімку Дуже Великого Телескопа ESO. Джерело: ESO/J. Walsh

Враховуючи той факт, що кутові розміри туманності невеликі, її поверхнева яскравість виявляється надзвичайно високою – приблизно в 400 разів вище, ніж у NGC 7293. Тому «Сатурн» легко виявляється в умовах міського засвітлення і навіть під час астрономічних сутінків. Для пошуку можна скористатися невеликим телескопом, однак збільшення, що застосовується, має бути не менше 50 крат, інакше туманність буде важко відрізнити від зір. NGC 7009 знаходиться в 1,3 ° на захід від жовтої зорі γ Водолія (4,6 m). У 150-міліметровий телескоп при 60-кратному збільшенні вона виглядає крихітним диском зеленого кольору. При збільшенні 100× можна розрізнити звивисту смугу, яка перетинає диск і трохи виступає за межі. Великі телескопи з апертурами від 250 мм при великих збільшеннях дозволяють розглянути центральну зорю 12m і два слабкі викиди по обидва боки диска. Однак видиме зображення все одно мало схоже на якісні астрономічні фотографії цього об’єкта.

Крім красивих планетарних туманностей, у сузір’ї Водолія розташовано ще кілька зоряних скупчень: кульові M2, M72 та розсіяне M73. Перше з них (6,3m) легко знайти навіть у невеликий бінокль або шукач 9×50 на 5° на північний захід від зорі β Водолія. У 70-міліметровий телескоп при збільшеннях понад 30 кратів воно вже виглядає яскравою овальною плямою. Розділити на зорі його можна лише в інструмент із діаметром об’єктива від 200 мм. Це одне з найбільш конденсованих кульових скупчень із щільним ядром.

M72 (9,2m) вважається найслабшим кульовим скупченням у каталозі Месьє. Воно знаходиться від нас на відстані 53 тис. світлових років. У бінокль, навіть світлосильний, знайти цю тьмяну туманну цятку нелегко. Шукати його потрібно на схід від α Козерога і на південь від μ Водолія (менш ніж у градусі на схід від помаранчевої зорі 6m). Краще відразу переходити до пошуків за допомогою ширококутного окуляра, не розраховуючи, що об’єкт вдасться помітити в шукач. При збільшенні від 200× це компактне скупчення виглядає у вигляді дифузного округлого диска з декількома зорями на південній та східній периферії. У телескопи з апертурами 350-400 мм можна побачити деяку незграбність його фігури і десятки зірочок-іскорок по всій його площі.

Розсіяне скупчення M73 – одна з “помилок” Мессье. Насправді воно є всього астеризмом, тобто є групою з чотирьох фізично не пов’язаних слабких зірочок. Цей об’єкт можна виявити в 80-міліметровому інструменті, але в нього будуть чітко видно тільки дві зорі. У більші телескопи при стократному збільшенні помітні всі чотири, їх розташування нагадує букву V. Як орієнтир для пошуків можна взяти кульове скупчення M72, що знаходиться в 1,3 ° на захід.

Вище вже йшлося про сузір’я Південної Риби та його головну зорю Фомальгаут, на широті Києва видиму не більше ніж у 10° над горизонтом (втім, завдяки прецесії ця величина поступово збільшується і через 200 років стане на один градус більше). Цікаво, що у наших широтах Фомальгаут заходить майже одночасно зі сходом Сіріуса і підімається майже відразу після заходу Антареса. Відстань до цієї зорі за галактичними мірками невелика – всього 25 світлових років (стільки ж, скільки до Веги). У 1983 р. астрономи виявили у неї протопланетний диск, що складається з порівняно великих та холодних пилових частинок. У 2008 р. NASA опублікувала пресреліз, в якому повідомлялося, що в результаті порівняння знімків, зроблених телескопом Hubble у 2004 і 2006 рр.., було візуально доведено наявність планети (імовірно газового гіганта), що обертається навколо зорі. У 2015 р. їй надали ім’я «Дагон».

На старовинних картах Південна Риба п’є воду зі глека Водолія. Це сузір’я було ще у знаменитому «Альмагесті» Клавдія Птолемея, складеному у II столітті н.е. Небулярних об’єктів у його межах небагато, і вони є слабкими галактиками. Серед них яскрава спіральна система NGC 7314 (10,8m). При її спостереженні в більш потужні інструменти астрономи випадково виявили в її околицях масивне скупчення галактик, назване XMMU J2235.3-2557 (також відомо як HCG 90) і виявилося найдавнішим з відомих на той момент. Ще два великі його представники – NGC 7173 і NGC 7176 (обидві близько 12m). У ході вивчення їх фотографій, зроблених обсерваторією Hubble у 2006 р., було виявлено, що вони своєю гравітацією буквально розривають на NGC 7174, що знаходиться між ними. Насправді підсумком цього процесу стане злиття всіх трьох систем у величезну галактику, що перевищує за масою Чумацький Шлях у десятки разів. Щоб побачити цю цікаву групу, необхідний телескоп з діаметром об’єктива понад 200 мм і темне незасвічене небо.

З наступної статті ви дізнаєтеся, що приховують інші сузір’я осіннього небосхилу.