Перлини квітневного неба (частина 1)

У квітні, після весняного рівнодення, ночі стають коротшими за дні, але при цьому і помітно тепліші. Небосхил, зовсім недавно прикрашений розсипами яскравих зимових зір, тепер здається порожнім і темним. Чумацький Шлях у вигляді туманної смуги схилився до північного горизонту.

Така «темрява» весняного небосхилу пов’язана в основному з віддаленістю весняних сузір’їв від галактичного екватора, поблизу якого сконцентровано величезну кількість слабких зір, які роблять істотний внесок у свічення нічного неба. Ділянка, яку займають сузір’я Волос Вероніки, Діви та Лева, знаходиться поблизу північного полюса нашої Галактики, а тому найбільш «прозора» для позагалактичних спостережень. Він бідний на газові туманності та зоряні скупчення (особливо розсіяні), зате тут видно безліч інших галактик — про них ідеться далі. Але спочатку, як завжди, згадаємо про небесні події, які чекають на нас у першій половині квітня.

Весняне нічне небо. Джерело: tadanori.inoue

Меркурій 11 квітня пройде максимальну західну елонгацію на відстані майже 28° від Сонця, проте, оскільки навесні вранці екліптика в наших широтах нахилена до горизонту під невеликим кутом, нахил планети весь час буде меншою за сонячний, і вона залишиться недоступною для спостережень. У схожих умовах виявиться і Нептун, який лише недавно вийшов зі з’єднання зі світилом (2 квітня Меркурій пройде на відстані всього 21 кутової хвилини від найдальшої планети, але побачити це з’єднання можна лише у досить потужні інструменти). Венеру у першій половині місяця також видно перед світанком – її неважко помітити завдяки високому блиску (-3,9 m). Вранці 2 квітня о 3° на південь від планети пройде Місяць.

Марс ще сильніше відійде від Землі та Сонця, завдяки чому його блиск впаде до 1,5m, а кутовий діаметр диска зменшиться до 4,5 секунд. Планету видно вечорами у сузір’ї Тельця; увечері 14 квітня вона пройде в 6,5° на північ від Альдебарана (α Тельця, 0,8m). Юпітер у середині квітня кульмінуватиме до початку ранкових цивільних сутінків, проте на широті Києва він не підніметься над горизонтом більш ніж на 17°. Екваторіальний діаметр диска планети перевищить 42″. Сатурн також видно вранці, але в помітно менш сприятливих умовах – його кульмінація очікується вже після сходу Сонця. Уран у перші дні квітня сховається в навколосонячному ореолі.

Увечері 9 квітня серп молодого Місяця опиниться за 1,2° на північ від Альдебарана, а в ніч з 13 на 14 квітня наш природний супутник пройде в пів градуса на південь від розсіяного скупчення M44 «Ясла».

Квітневими вечорами високо в південній частині неба видно велику трапецію з серпоподібною ручкою, утворену порівняно яскравими зорями — сузір’я Лева. Згідно з давньогрецькими міфами тут увічнений Немейський Лев, якого задушив Геракл, здійснюючи свій перший подвиг. Займаючи на небі майже тисячу квадратних градусів, воно не містить ні зоряних скупчень, ні газових туманностей: все його багатство представлене галактиками. Лев «населяють» 65 галактик яскравіше 12m і майже три сотні – до 14m.

Основні пам’ятки сузір’я Лева. Джерело: wikimedia.org

Наше знайомство із сузір’ям краще почати з північно-західної частини, де знаходиться відомий астеризм “Серп”, або “Грива Лева”. Зоря Альгейба, що входить до його складу, позначена буквою γ (гама), являє собою одну з найкрасивіших подвійних. Вона складається із чотирьох компонентів. Відстань між парами зір становить близько 50′. Але відома ця зоря з однієї причини – поблизу неї знаходиться радіант метеорного потоку Леоніди, що іноді дає рясні метеорні дощі з періодом 32-33 роки (останній потужний сплеск їх активності спостерігався у 2001 р.).

Ближче до умовного кордону із сузір’ям Рака знаходиться оранжево-червона зоря Альтерф – λ (ламбда) Лева, на карті Яна Гевелія вона відповідає «левовому носу». Ця зоря яскравістю 4,3m послужить відправною точкою для пошуку однієї з найяскравіших галактик сузір’я – NGC 2903 (8,9m). Вона доступна навіть 60-міліметровому рефрактору, але через значні розміри та низьку поверхневу яскравість її складно назвати дивовижною. Видимі розміри галактики великою мірою залежать від ступеня засвітлення неба, і тільки в хороших умовах вони наближаються до фотографічних. 150-міліметровий рефлектор покаже на її місці овал розмірами 10×4′ з яскравим, майже зореподібним центром. У 350-міліметрові телескопи стають помітні ознаки спіральної структури. Численні іонізовані області в рукавах краще виділяються з фільтром OIII, центрованим на довжину хвилі 501 нм.

Спіральна галактика NGC 2903. Джерело: wikipedia.org

Найяскравіша зоря сузір’я Лева — білий субгігант Регул (α Лева, 1,35m), що належить до класу B8. Це найближча до Сонячної системи зоря подібного класу: відстань до неї оцінюється у 80 світлових років. Регул розташований поблизу екліптики, завдяки чому його іноді закривають Місяць та планети. У давнину його становище на небі мало велике значення щодо термінів сільськогосподарських робіт у багатьох народів (можливо, звідси походить сучасне слово «регулювати»). Астрономічні дослідження свідчать, що головна біла зоря має невидимий супутник — білий карлик, виявлений завдяки спектральним спостереженням. Ще один супутник Регула знаходиться від нього на відстані 177 кутових секунд і має блиск близько 8-ї величини, тобто цілком доступний невеликим аматорським інструментам. Насправді він також є подвійною зорею.

За допомогою зоряної карти знайдемо в 10° на схід від Регула зірочку п’ятої величини 53 Лева. Вона допоможе нам знайти головні визначні пам’ятки цього сузір’я – великі та яскраві галактики каталогу Месьє M95, M96 та M105. Перша з них має блиск 9,7m та являє собою класичну спіральну систему з перемичкою (SBb). Її знімки часто наводяться у різних джерелах при згадці про галактики цього типу. На вигляд M95 нагадує грецьку букву θ (тета). Видно також, що найяскравіша частина галактики зосереджена в межах 3-4′ від центру та обмежена майже круговою спіраллю блакитного кольору. Слабка периферія, непомітна в телескопи середньої сили, має овальну форму з великою піввіссю до 8′. На великомасштабних знімках виявляються незвичайні деталі галактичного ядра (діаметром всього 12″): воно складається з трьох центрів конденсації. Відстань до M95 оцінюють у 38 млн світлових років; зустрічаються також значення від 33 до 41 млн світлових років.

Галактику можна знайти за допомогою невеликого телескопа в 3,6 ° на північний схід від зорі ρ (ро) Лева або в 1,5 ° на північний схід від 53 Лева. У 150-міліметровий телескоп вона видна як кругла дифузна цятка світла діаметром близько 3′ без чітких меж, з поступовим збільшенням яскравості до центру. Подробиці будови цієї системи (перемичка, спіральні гілки та периферія) помітні лише в телескопи з апертурою від 400 мм.

Всього в 40′ на схід від M95 видно ще одну, трохи яскравішу галактику M96 (9m), при спостереженнях у телескопи середньої сили майже не відрізняється від своєї «сусідки». Власне, і відкрив їх П’єр Мешен (Pierre Méchain) майже одночасно в березні 1781 р. Він відзначив подібність пари M95-96 у Леві з M84-86 у Діві. За класифікацією Едвіна Хаббла ця система належить до типу Sb і нахилена до променя зору на 35 °. Відстань до неї оцінюється в 38 млн світлових років, тобто вона майже напевно гравітаційно пов’язана з M95. На знімках, зроблених телескопом Hubble, слабкі продовження спіральних гілок простежуються до 9′ – таким чином, діаметр галактики близький до 100 тис. світлових років. Її внутрішня частина складається із зір пізніх спектральних класів, а рукави містять значну кількість пилу.

Зображення галактики М96, зроблене телескопом VLT. Джерело: ESO/Oleg Maliy

Хоча M96 формально трохи яскравіша за свою сусідку, вона має практично таку ж поверхневу яскравість, оскільки її блиск розподілений по більшій площі. У телескопи середньої сили вона виглядає дифузним світінням з яскравішою округлою серцевиною. Телескопи діаметром від 350 мм дозволяють розглянути спіральну структуру та зореподібне ядро.

Менш ніж в градусі на північний схід від M96 знаходиться група галактик, яку «очолює» M105 (9,5m). Вона належить до еліптичних систем (тип Е1) і віддалена від нас на 38 млн світлових років, причому кожну секунду ця відстань збільшується на 752 км. Дослідження, проведені за допомогою обсерваторії Hubble, показали, що в ядрі цієї галактики розташований надмасивний об’єкт, що в 50 млн разів перевищує Сонце.

M105 нескладно виявити за допомогою невеликих інструментів як “туманну зорю” – через невеликі кутові розміри вона має найвищу поверхневу яскравість серед галактик Лева. Поблизу неї немає яскравих зір, тому як орієнтир можна використовувати M96 (M105 знаходиться в 46′ на північ і в 15′ на схід від неї). У 100-міліметрові інструменти видно яскраве ядро, оточене туманною оболонкою приблизно 3′ діаметрі. Великі телескопи не додають ніяких подробиць, лише чіткіше показуючи межу «серцевини» і маленьку витягнутість овалу. Всього в 7 ‘на північний схід знаходиться відносно яскрава галактика NGC 3384 (10m). Вона цілком доступна 70-міліметровому рефрактору, а в досить великі інструменти виглядає витягнутою плямою світла розміром 4×2′ з яскравим зореподібним ядром. Якщо діаметр об’єктива становить не менше 150 мм, то в одному полі зору окуляра з NGC 3384 можна спробувати розглянути галактику NGC 3389 (11,8 m) — навіть на аматорських знімках це «тріо» дуже вражає. Далі на північ від M105 знаходиться протяжна група зоряних систем трохи яскравіші за 11mNGC 3412, 3377 і 3338.

Але найвідоміша група галактик у Левові знаходиться на 7,5° на схід від M105. Її «очолюють» M65 та M66, що лежать приблизно посередині між зорями ι (йота) та θ Лева. До речі, перша з них є потрійною системою, проте навіть два її головні компоненти знайти не так просто через значну різницю в блиску та невелику кутову відстань між ними.

M65 (9,3m; 10×3′) належить до спіральних галактик типу Sa. Вона віддалена від нас на відстань близько 35 млн світлових років. Знайти цей об’єкт на небі неважко: відправною точкою для пошуків можна вибрати згадану зорю θ Лева або помаранчеву зірочку 73 Лева. Галактика знаходиться за 0,7° на південний схід від останньої і добре видно навіть у 60-міліметровому рефракторі, а при діаметрі об’єктива 150 мм вже непогано помітна форма цього «зоряного острова» — витягнутий овал розміром 6,5×2,5′ із підвищенням яскравості до центру. Подальше збільшення апертури використовуваного інструменту не додає подробиць, і лише телескопи діаметром понад 400 мм дозволяють розглянути контури спіральних гілок. Всього в градусі на захід від M65 знаходиться спіральна галактика NGC 3593 (10,9m) – привабливий об’єкт для телескопа 250 мм.

M66 (8,9m) було відкрито одночасно з M65. Це не дивно, оскільки на небі їх поділяє лише 20′, а за своїми характеристиками вони виглядають майже близнюками. Цікаво, що яскрава комета 1773 р., яку спостерігав Мессье, проходила якраз між ними, але знаменитий француз тоді не зміг розглянути ці об’єкти. Спіральні гілки у M66 виражені краще, а ядро, навпаки, менш яскраве, як у M65 (за цими ознаками її відносять до типу Sb). Спіральні гілки галактики мають спотворену форму, що є, мабуть, результатом припливної взаємодії.

У 150-міліметровому телескопі вже добре помітна еліптична форма М66 і підвищення яскравості до центру. У 300-міліметрові інструменти можна побачити зореподібне ядро ​​та «перепади яскравості» у спіральних рукавах (вони помітні лише за сприятливих атмосферних умов).

Галактика NGC 3628 (9,5m) знаходиться в 36 ‘на північ від M66, утворюючи з нею і M65 рівнобедрений трикутник – “Триплет Лева”. Попри те, що інтегральний блиск цієї системи оцінюють у 9,5m, вона виглядає набагато слабшою від знаменитих сусідок через свою велику протяжність. Галактика має яскраве лінзоподібне ядро ​​та розвинені спіралі. У 250-міліметровий рефлектор цей об’єкт формою нагадує «летючу тарілку», за добрих умов помітна темна смуга, що простяглася дещо південніше поздовжньої осі. На детальних знімках пилову смугу видно цілком чітко, вздовж неї проглядаються світлі згустки. У більші телескопи при хорошій прозорості неба можна побачити дуже слабкий «приливний хвіст», що простягся на 45′ на захід від галактики.

Галактика NGC 3521, знімок українського аматора астрономії Олега Бризгалова. Джерело: Олег Бризгалов

Ще одна галактика – NGC 3607 (9,9m) – розташовується у 2,7 ° північніше θ Лева. У південній частині сузір’я є ще два об’єкти цього класу, цілком доступні невеликим телескопам: NGC 3640 (10,3m) та NGC 3521 (9m). Як орієнтир для їх пошуків можна взяти зірки σ (сигма) Лева та 61 Лева відповідно. Якщо перша галактика, загалом, не виділяється своїми зовнішніми даними, то друга у великий телескоп виглядає дуже виразно. У її центрі знаходиться яскраве зореподібне ядро ​​розміром близько 40″, оточене щільною конденсацією овальної форми. По обидва боки від нього помітні два дифузні «крила», що являють собою спіральні рукави. Південно-західний край NGC 3521 виглядає різкішим — уздовж нього простяглася темна пилова смуга.

У наступній статті ми розповімо про небесні події та об’єкти глибокого космосу, доступні спостереження в другій половині квітня.