Перетинка у Галактиці могла утворитися внаслідок зіткнення

Науковці скористалися новими даними телескопа Gaia для того, аби змоделювати розвиток Чумацького Шляху в минулому. Вони впевнені, що перетинка в центрі Галактики утворилася внаслідок злиття з іншою системою кілька мільярдів років тому.

Перетинка у Чумацькому Шляху
Перетинка у Чумацькому Шляху. Джерело: www.ucl.ac.uk

Перетинки у спіральних галактиках

Чумацький Шлях є спіральною галактикою з перетинкою. Нещодавно вчені висловили припущення, що вона могла утворитися внаслідок зіткнення і злиття з іншою зоряною системою кілька мільярдів років тому.

Перетинки, або бари, є яскравими видовженими утвореннями, які ніби пронизують ядро деяких спіральних галактик, зокрема і нашої. Вони складаються з яскравих зір і добре помітні на знімках. Тривалий час вважалося, що їхня поява викликана виключно густиною світил у зоряній системі.

Проте напевне цього ніхто не знає, тим більше щодо нашої галактики. Ми спостерігаємо її зсередини, тому загальну структуру розуміємо достатньо приблизно. Зокрема, тільки відносно недавно вчені почали знаходити свідоцтва того, що в минулому Чумацький Шлях пережив кілька масштабних зіткнень.

Результат зіткнень

Центральну роль у нашому розумінні того, як у минулому формувався Чумацький Шлях, відіграв космічний телескоп Gaia. Зокрема, завдяки цим дослідженням всередині нашої системи були виявлені рештки іншої галактики, котрі через форму, яку утворюють ці зорі, отримали назву «Сосиска Гайї».

Саме зіткнення відбулося 8–11 млрд років тому. В його результаті Чумацький Шлях отримав до 50 млрд сонячних мас матерії у різних формах, а також кілька кулястих скупчень. Зорі, що тоді стали частиною Галактики, й досі можна впізнати за високою металічністю і незвичними орбітами.

Вчені кажуть, що зіткнення сталося приблизно в той час, коли Чумацький Шлях зіткнувся з невідомою галактикою. У ньому саме йшов процес утворення спіральних рукавів. Тож науковці вирішили провести моделювання і перевірити, як ці два процеси могли вплинути один на одного.

Виявилося, що тогочасні умови в Галактиці сильно перешкоджали утворенню бару. А зіткнення цей процес прискорило. Якби не воно, то утворення перетинки розпочалося б на 2 млрд років пізніше. Астрономи сподіваються, що подальші дослідження дозволять більше дізнатися про минуле Чумацького Шляху.