Перед довгою ніччю: який вигляд має рівнодення над Антарктидою

Офіційний акаунт Південного полярного телескопа опублікував знімок, зроблений фотографом Джошем Монтгомері. Він демонструє, який вигляд мало минуле рівнодення в Антарктиді.

Весняне рівнодення 2024 року над Південним полюсом Землі. Джерело: South Pole Telescope

Рівнодення настає в той момент, коли центр Сонця у своєму видимому русі по екліптиці перетинає екватор. Цей момент знаменує початок астрономічної весни в одній півкулі нашої планети (у цьому випадку в північній) та астрономічної осені в іншій півкулі (у цьому випадку в південній).

На більшій частині нашої планети безпосередньо сам момент рівнодення мало чим відрізняється від попереднього та передуючого дня. Але на полюсах картина зовсім інша. Там протягом рівно половини року Сонце перебуває над горизонтом. Після сонцестояння воно поступово опускається, поки, нарешті, під час чергового рівнодення настає полярний захід сонця, що переходить у піврічну ніч.

Саме цей момент і зображений на знімку Джоша Монтгомері. Якби на нашій планеті не було атмосфери, то в день рівнодення на полюсах нашої планети можна було б побачити рівно половину Сонця над горизонтом. Але атмосферна рефракція «підняла» сонячний диск приблизно на пів градуса. Тому в день рівнодення і на північному, і на південному полюсі Сонце весь час перебуває над обрієм, нехай і дуже низько.

Схема, що показує як атмосферна рефракція впливає на видиме положення Сонця. Джерело: wikipedia

На знімку Сонце знаходиться над Південним полярним телескопом. Він розташований на території бази Амудсен-Скотт, яка розміщена точно на південному полюсі. Телескоп являє собою радіообсерваторію з 10-метровою антеною, яка веде спостереження на мікрохвильових, міліметрових і субміліметрових довжинах хвиль. Вона займається вивченням мікрохвильового фону, скупчень галактик, а також є учасником колаборації Телескопа горизонту подій, яка отримала перші в історії зображення силуетів надмасивних чорних дір.