Опублікована космічна стратегія НАТО

Організація Північноатлантичного договору опублікувала документ під назвою «Всеосяжна космічна політика НАТО у космосі». У ньому позначені основні пріоритети та принципи, якими альянс має намір керуватися у космічній сфері.

Космічна стратегія НАТО

Протягом тривалого часу НАТО не приділяла особливої уваги космосу. Але нещодавно ситуація почала змінюватися. У 2019 році організація визнала космічний простір п’ятим оперативним напрямом (іншими чотирма є суша, повітря, вода та кіберпростір). А на саміті, що відбувся у травні 2021 року, було ухвалене рішення про те, що випадки нападу в космосі підпадають під п’яту статтю Північноатлантичного договору. Відповідно до неї, атака на одного з учасників альянсу розглядається як напад на весь альянс.

Джерело: Brookings Institution

НАТО вирішила сформулювати власну космічну стратегію з кількох причин. По-перше, за останні роки ситуація у космосі радикально змінилася. У ньому побільшало суб’єктів діяльності, доступ до засобів виведення вантажів на орбіту помітно спростився, а їхня ціна зменшилася.

По-друге, докорінно змінилась і ситуація у сфері безпеки. За останні роки країни НАТО почали стикатися з дедалі більшою кількістю загроз від багатьох різних суб’єктів, зокрема і в космосі.

По-третє, НАТО все сильніше залежить від інформації, що збирається космічними апаратами. З одного боку, це надає альянсу значну технологічну перевагу. З іншого боку, залежність від супутників є його потенційною ахіллесовою п’ятою.

Принципи космічної стратегії НАТО

Нещодавно опублікований документ містить основні принципи та постулати, якими НАТО планує керуватись у космічній сфері. Вони звучать так:

• Космос життєво важливий для забезпечення безпеки та оборони НАТО.
    По суті, космос є глобальним середовищем. Будь-який конфлікт у космосі може потенційно торкнутися всіх його користувачів. Навіть у тих випадках, коли НАТО не залучене до конфлікту, космічні системи союзників можуть бути порушені.
  • Вільний доступ, дослідження та використання космічного простору в мирних цілях відповідає спільним інтересам усіх країн. НАТО і союзники продовжуватимуть здійснювати діяльність у космосі відповідно до міжнародного права, включаючи Статут ООН, в інтересах підтримки миру й безпеки та сприяння міжнародному співробітництву і взаєморозумінню.
  • Космос не підлягає національному присвоєнню на підставі претензій на суверенітет.
    Учасники альянсу збережуть юрисдикцію та контроль над своїми об’єктами у космосі, а також повну владу та суверенітет над своїми космічними можливостями та ресурсами.
  • Оскільки НАТО не прагне розвивати власний космічний потенціал, учасники альянсу зобов’язуються надавати на добровільній основі та відповідно до національних законів, правил і політики космічні дані, продукти, послуги або результати, які можуть знадобитися для операцій, місій та інших видів діяльності альянсу.
  • НАТО не має наміру ставати автономним космічним гравцем. Альянс прагнутиме доповнювати та підвищувати цінність роботи його учасників, а також за потреби взаємодіяти з іншими міжнародними організаціями, уникаючи непотрібного дублювання зусиль.

У документі також викладені ключові завдання НАТО у космічній сфері.

• Космічна інтеграція з метою виконання основних завдань альянсу: колективна оборона, кризове регулювання та, за потреби, спільна безпека;
  • Служити форумом для військово-політичних консультацій і обміну інформацією про відповідні розробки у сфері стримування та оборони у космосі;
  • Забезпечення ефективної космічної підтримки операцій, місій та іншої діяльності НАТО;
  • Сприяння розвитку сумісності та інтероперабельності між космічними службами, продуктами та можливостями учасників альянсу.

За матеріалами https://www.nato.int