Огляд книги «За небокраєм. Велике космічне прибирання»

2023 року ПП «Третя Планета» у партнерстві з ГО «Асоціація Ноосфера» переклали та видали українською книгу Яна та Йоахіма Чечерські «За небокраєм: велике космічне прибирання». У ній дітям дошкільного та молодшого шкільного віку розповідають про те, що сміття існує навіть у космосі й що воно навіть небезпечніше, ніж наші відходи на Землі.

Книга «За небокраєм. Велике космічне прибирання»

Дитяча книжка про космічне сміття

Космічне сміття — це різноманітні космічні апарати, що з часом перестали функціонувати, але все ще літають у космосі, та фрагменти, утворені внаслідок їхнього руйнування. Чим вони погані та чи існують «космічні прибиральники» — відповідь на ці питання знає мало хто з дорослих.  Але у ГО «Асоціація Ноосфера» та ПП «Третя планета» вирішили змінити це й видати українською мовою книжку «За небокраєм. Велике космічне прибирання».

Авторами її є Ян та Йоахім Чечерські. Вперше її було видано 2021 року, тож, вона є свіжим поглядом на цю проблему. Подарувати його маленьким українцям допомогла ГО «Асоціація Ноосфера», яка влаштувала яскраву презентацію у місті Дніпро, що супроводжувалася  цілим рядом заходів. Зокрема, про тему космічного сміття українцям розповідали фахівці Європейської космічної агенції.

Ілюстрація з книги

Також цікаво, що українці при перекладі трохи «вдосконалили» книгу. Вони розмістили на багатьох її сторінках QR-коди, відсканувавши які за допомогою спеціального додатку, можна можне більше дізнатися про космічне сміття, його види та джерела походження у зручному форматі. Також гравці зможуть пограти у гру — посортувати різні види сміття.

Про що розповідається в книзі?

Книга «За небокраєм. Велике космічне прибирання» являє собою графічну новеллу чи комікс, якщо так буде зручніше для розуміння. Тобто намальоване грає не меншу роль в оповіданні, ніж написане. Малюнки не можна назвати суперреалістичними, але вони милі та зрозумілі за своєю суттю.

Що стосується презентації матеріалу, то автори повністю відмовилися від традиційної подачі цієї теми через розповідь про гайки та гвинти, що літають по орбіті й можуть спричинити катострофу діючого супутника чи станції. Замість цього вони розповідають казку інших світів.

Нібито на астероїді, що обертається між Марсом і Юпітером, живуть людина та собака. Цікаво, що при цьому застосуванням спеціального алфавіту та його розшифровкою створюється враження, начебто вони геть чужі істоти, й навіть їхні імена нормально вимовити не можна. Тому у книзі їх називають Кі та Ра.

Ілюстрація з книги

Кі та Ра живуть на своєму астероїді дуже добре, аж тут на них починає сипатися дощ із різних залізяк та іншого сміття. Це люди вийшли в космос і почали його освоювати. А жителям астероїдів доводиться все те прибирати.

При цьому Чечерські не лякають читачів військовими супутниками чи злими корпораціями. Люди просто хочуть їздити як туристи на Марс, купатися в океанах супутника Юпітера Європи та видобувати різні природні скарби. А життя Кі та Ра стає все нестерпнішим, і зрештою вони полишають свій дім-астероїд у пошуках кращої долі.

Але це — казка, що має щасливий кінець. Далі події переносятся на сто років уперед і розповідається про те, як земляни та мешканці космосу разом прибирають Сонячну систему від сміття. І це стається завдяки книжці про чоловіка та собаку, яку мешканці космосу послали людям, аби відкрити їм очі на те, що відбувається.

Ілюстрація з книги

Усе це — без якогось особливого реалізму. На те воно й казка. Проте дітям чудово доноситься проста думка про те, що якщо з твоєї точки зору якась діяльність виглядає легкою та приємною, це зовсім не означає, що поряд немає когось, для кого вона є катастрофою.

Не тільки космос

Читаючи «Велике космічне прибирання», мимоволі ловиш себе на думці, що ця книжка — не лише, про космос, але й про Землю. Адже на нашій планеті є чимало країн, куди туристи їздять розважатись, а місцеве населення страждає від дедалі гірших умов. Йому навіть доводиться мігрувати у пошуках кращої долі. Можна по-різному ставитися до суті цієї проблеми та вважати правильними зовсім різні рецепти її вирішення, але зовсім не зважати на неї не вдасться.

Як у космосі, так і на Землі ми просто вимушені враховувати побічні продукти нашої діяльності. Адже вони нікуди не зникають і насправді ніяких кордонів, які б могли утримати їх і їхні наслідки, просто не існує. І дітям варто це пояснити.