Обсерваторія SOHO виявила чотирьохтисячну навколосонячну комету

Наприкінці 1995 р. NASA та ESA відправили до космосу обсерваторію SOHO (Solar and Heliospheric Observatory), призначену для вивчення нашої зорі. Космічний апарат, що знаходиться поблизу точки Лагранжа L₁ системи «Сонце-Земля», збирає інформацію про сонячну атмосферу, сонячний вітер, глибинні шари світила та прояви його активності.

Обсерваторія SOHO в уяві художника. Джерело: ESA/ATG medialab; Sun: SOHO (ESA & NASA)

Проєкт виявився виключно вдалим. За номінального терміну служби у два роки SOHO все ще перебуває в строю і незабаром відзначить 25-річчя свого запуску. Окрім вивчення Сонця, він несподівано виявився надзвичайно ефективним інструментом для вирішення іншого завдання – пошуку навколосонячних комет.

Так називають комети, що в перигелії підходять надзвичайно близько до нашого світила, іноді пролітаючи на відстані всього кількох тисяч кілометрів від його поверхні. Як правило, вони мають невеликі розміри (найчастіше від 10 до 50 м) і повністю випаровуються під час зближення із Сонцем. Через це їх дуже складно виявити за допомогою наземних спостережень. На момент запуску SOHO кількість відомих навколосонячних комет була невелика і не перевищувала кількох десятків.

Незабаром після того, як SOHO приступив до роботи, співробітники групи супроводу з подивом виявили, що на його знімки часто потрапляють комети. Іноді протягом тижня апарат фотографує близько десятка таких об’єктів. Зрештою, щоб систематизувати пошуки комет, NASA запустила проєкт Sungrazer. У його рамках група астрономів-аматорів щодня переглядає нові знімки SOHO у пошуках ще не ідентифікованих «хвостатих зір».

Чотиритисячна навколо сонцева комета, знайдена обсерваторією SOHO. Джерело: ESA/NASA/SOHO/Karl Battams

Такий підхід виявився дуже плідним. У 2010 р. SOHO виявив свою двотисячну комету, у 2015 р. – тритисячну. А 15 червня 2020 р. список цих небесних тіл, виявлених сонячною обсерваторією, досяг позначки 4000. Ювілейна комета також була знайдена одним з учасників проєкту Sungrazer. За словами астрономів, вона мала невеликий розмір (діаметр її ядра становив від 5 до 9 м) і, як більшість подібних об’єктів, не пережила зближення з Сонцем, припинивши своє існування невдовзі після проходження перигелію.