Німеччина, Франція та Японія розробляють ровер для посадки на Фобос

Космічні агенції трьох держав підписали угоду про роботу над місією Martian Moons eXploration (MMX). Вона передбачає дослідження супутників Марса Фобоса і Деймоса та навіть посадку ровера на більший із них.

Ровер, який планують висадити на Фобос
Ровер, який планують висадити на Фобос. Джерело: DLR

Дослідження Фобоса та Деймоса

Навколо Марса та безпосередньо на ньому зараз перебуває чимала кількість космічних апаратів, які вивчають його з усіх боків. Єдиним практично недослідженим місцем лишаються два супутники планети: Фобос та Деймос. Їхнє походження лишається загадкою для астрономів.

Однак невдовзі все може змінитися. Минулого тижня під час Паризького авіасалону, що проходив у Ле Бурже, представники космічних агенцій трьох провідних країн підписали угоду про початок підготовки місії Martian Moons eXploration (MMX). Німецька DLR, французький CNES та японська JAXA домовилися підготувати місію, що досліджуватиме супутники Марса.

MMX складатиметься з трьох основних модулів: рушійного, дослідницького та капсули для повернення зразків на Землю. Очікується, що місія стартує вже 2024 року, а в кінці десятиліття досягне своєї мети.

Подробиці місії

Рушійний модуль MMX виконуватиме виключно функцію доправлення решти апаратів до Марса і повернення на Землю. Дослідницький модуль і капсула для повернення зразків будуть приєднані до нього. Очікується, що після того, як місія дістанеться Червоної планети, вона деякий час досліджуватиме Фобос та Деймос дистанційно.

Після цього апарат наблизиться до Фобоса на відстань від 40 до 100 м і від нього відділиться дослідницький модуль та капсула для повернення зразків, які здійснять м’яку посадку на поверхню. На першому з апаратів, крім власних вимірювальних приладів, буде розміщений невеликий ровер для дослідження цього небесного тіла.

Офіційно він називається IDEFIX, хоча під час польоту матиме назву «Фобос». Він уже збудований і був представлений на авіакосмічному салоні. Розробниками є DLR та CNES. Однак в найближчі кілька місяців йому доведеться пройти низку випробувань, аби вчені переконалися, що він працює як слід.

Як утворився Фобос

Безпосередньо під час місії MMX головною зіркою буде сам ровер. Він їздитиме поверхнею, і Фобос стане лише третім небесним тілом після Місяця та Марса, на яких відбувається щось подібне. Однак значно більше уваги вчені приділяють капсулі для повернення зразків на Землю.

Коли вона дістанеться лабораторії, наразі невідомо, але всі чекають на це. Головне питання, відповідь на яке усі хочуть дізнатися: чи утворилися супутники Марса разом із ним, чи це — астероїди, які він захопив пізніше.

У першому випадку дослідники одразу побачать, наскільки проби з Фобоса схожі за своїм складом на поверхню Марса. У другому вони більше нагадуватимуть те, що «Хаябуса-2» привіз із Рюгу.