Неймовірна п’ятірка: телескоп Chandra зазнімкував найзагадковіші об’єкти у Всесвіті

NASA опублікувала серію зображень, отриманих рентгенівським телескопом Chandra. Вони демонструють деякі з найбільш інтригуючих об’єктів далекого космосу, відомих астрономам на сьогоднішній день.

Центр Чумацького Шляху

Центр нашої галактики розташований на відстані близько 26 тисяч світлових років від Землі. Через густі пилові хмари, що оточують його, він не доступний для спостережень в оптичні телескопи. На щастя, пил пропускає інші види випромінювання, зокрема й рентгенівське, що й дало змогу Chandra отримати представлене зображення.

Центр Чумацького Шляху. Джерело: NASA/CXC/SAO, JPL-Caltech, MSFC, STScI, ESA/CSA, SDSS, ESO

Центр Чумацького Шляху є домівкою для надмасивної чорної діри, а також для низки інших екзотичних об’єктів. Серед них газові хмари, масивні світила, нейтронні зорі та багато, багато іншого.

Залишок наднової Кеплера

У 1604 році на земному небі спалахнула наднова, великий внесок у вивчення якої зробив знаменитий астроном Йоганн Кеплер. Тому її часто називають надновою Кеплера.

Залишок наднової Кеплера. Джерело: NASA/CXC/SAO, JPL-Caltech, MSFC, STScI, ESA/CSA, SDSS, ESO

Зараз ми знаємо, що спалах стався на відстані 20 тисяч світлових років від Землі. Його джерелом був білий карлик, який поглинув занадто багато речовини. Дані Chandra (блакитний колір) демонструють потужну ударну хвилю, а інфрачервоні дані космічного телескопа Spitzer (червоний колір) і оптичні дані Hubble (блакитний та жовтий колір) показують уламки зруйнованої зорі.

Хвостата галактика

Наступне зображення демонструє галактику ESO 137-001, яка розташована на відстані близько 220 млн світлових років від Землі. Вона привернула увагу астрономів, завдяки своїм хвостам.

Галактика ESO 137-001. Джерело: NASA/CXC/SAO, JPL-Caltech, MSFC, STScI, ESA/CSA, SDSS, ESO

ESO 137-001 рухається в просторі зі швидкістю близько 670 км/с. У процесі цього руху вона стикається з міжгалактичною плазмою, яка «видуває» з неї газ. Він нагрівається до великих температур і активно випромінює в рентгенівському діапазоні (блакитний колір). До знімка також були додані дані з Дуже Великого телескопа ESO, який зафіксував світіння атомів водню (червоний колір) та інфрачервоні дані Hubble (помаранчевий і блакитний колір).

Ненажерлива галактика NGC 1365

На цьому знімку можна побачити галактику NGC 1365. Вона розташована на відстані 74 млн світлових років від Землі.

Галактика NGC 1365. Джерело: NASA/CXC/SAO, JPL-Caltech, MSFC, STScI, ESA/CSA, SDSS, ESO

NGC 1365 відома завдяки своїм великим розмірам, а також розташованій в її центрі надмасивній чорній дірі, в яку надходить постійний потік речовини. Частину цього гарячого газу, зрештою, вона поглине. Зображення являє собою комбінацію даних Chandra (фіолетовий колір) та інфрачервоних даних космічного телескопа James Webb (червоний, зелений і синій колір).

Пульсар у Вітрилах

Пульсар у Вітрилах розташований на відстані 960 світлових років від Землі. Свого часу він відіграв важливу роль в історії астрономії. Проведені 1968 року спостереження пульсара, надали перші прямі докази того, що нейтронні зорі утворюються під час спалахів наднових.

Пульсар у Вітрилах. Джерело: NASA/CXC/SAO, JPL-Caltech, MSFC, STScI, ESA/CSA, SDSS, ESO

Знімок демонструє наслідки вибуху, що призвів до утворення пульсара. Він об’єднує дані, отримані зондом IXPE (блакитний колір), а також телескопами Chandra (фіолетовий колір) і Hubble (жовтий колір).