Небесна краса: James Webb надіслав інфрачервоні портрети сусідніх галактик

Астрономи опублікували нову серію зображень, отриманих за допомогою космічного телескопа James Webb (JWST). Вони демонструють інфрачервоні портрети 19 спіральних галактик, розташованих до нас «обличчям».

Колаж зі знімків 19 галактик, зроблених телескопом James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Oxford), PHANGS Team, E. Wheatley (STScI)

Знімки були зроблені в межах проєкту PHANGS. У процесі роботи астрономи вивчають прилеглі галактики з метою зрозуміти, як саме вони еволюціонували і як сформувалося їхнє зоряне населення. Унікальна можливість JWST вести спостереження в ближньому та середньому інфрачервоному діапазоні дає змогу JWST проникати крізь пилову завісу і вивчати їхні структури.

Загалом JWST вивчив 19 спіральних галактик. На зроблених телескопом знімках, газ і пил, що заповнюють галактики, представлені в найдрібніших масштабах, який коли-небудь спостерігався за межами нашого Чумацького Шляху.

Зорі, пил і спіральні рукави

Встановлена на JWST камера ближнього інфрачервоного діапазону NIRCam, зафіксувала мільйони зір, які на опублікованих зображеннях переливаються блакитними тонами. Деякі світила розкидані по спіральних рукавах, інші щільно притиснуті одне до одного в зоряних скупченнях.

Спіральна галактика IC 5332. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Oxford), R. Chandar (UToledo), PHANGS Team

Дані камери середнього інфрачервоного діапазону MIRI показали розподіл світного пилу, що заполоняє простір між зорями. Крім того, їй вдалося зафіксувати світила, які ще не повністю сформувалися. Вони все ще укладені в газопилові кокони, які служать їм джерелом будматеріалу.

Спіральна галактика NGC 1300. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Оксфорд), R. Chandar (UToledo), PHANGS Team

На подив астрономів на знімках JWST також видно великі сферичні газопилові оболонки. Можливо, це залишки наднових.

Спіральна галактика NGC 628. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Oxford), R. Chandar (UToledo), PHANGS Team

Загалом, наявні в астрономів дані свідчать про те, що галактики ростуть зсередини. Зореутворення починається в ядрах і поширюється вздовж їхніх рукавів, по спіралі віддаляючись від центру. Що далі зоря знаходиться від ядра галактики, то більша ймовірність того, що вона молодша. Навпаки, області в синіх тонах біля ядер — це популяції старіших зір. У самих же ядрах ховаються надмасивні чорні діри.