Навколо старої сонцеподібної зірки обертається «роздутий» газовий гігант

Команда дослідників з Великобританії оголосила про відкриття раніше невідомої екзопланети, зроблене в рамках програми NGTS (Next-Generation Transit Survey). Ця програма реалізується за допомогою десятка 20-сантиметрових телескопів, встановлених на Паранальській обсерваторії в Чилі.

Коливання блиску зірки NGTS-12. Джерело: Bryant et al., 2020.

Один із телескопів масиву виявив періодичні коливання блиску NGTS-12 — старої сонцеподібної зірки, що знаходиться на відстані близько 1470 світлових років. Її вік оцінюється в 9,4 млрд років, маса близька до сонячної, а радіус в 1,6 рази перевищує радіус нашого світила.

Аналіз яскравості зірки дозволив астрономам зробити висновок, що її падіння викликані транзитами екзопланети, позначеної NGTS-12b. Це газовий гігант з терміном обертання 7,53 діб, розмір якого на 5% більший за діаметр Юпітера.

«Роздутий» газовий гігант в уяві художника. Джерело: Denis Bajram.

Під час наступних спостережень дослідники змогли визначити масу NGTS-12b, що складає всього 0,21 юпітеріанської. Таким чином, це «пухнаста» екзопланета. Її газова оболонка дуже роздута, що змушує нас вважати, начебто вона більша, ніж вона є насправді.

Астрономи вже запропонували ряд гіпотез, що пояснюють, чому деякі газові гіганти можуть пройти такі метаморфози. Відомо, що подібні тіла досить поширені у безпосередній близькості від старих зірок, які наближаються до кінця свого життєвого циклу.