NASA візуалізувало «танець» двох надмасивних чорних дір

Завдяки фільму «Інтерстеллар» навіть ті люди, що не дуже цікавляться астрономією мають певне уявлення про те, як повинна виглядати надмасивна чорна діра. Але як щодо ядер галактик, що зливаються, що містять відразу два подібні об’єкти? Відповідь на це питання може дати недавня візуалізація, створена фахівцями Центру космічних польотів ім. Годдарда за допомогою суперкомп’ютера Discover.

Візуалізація демонструє систему, що складається з двох чорних дір, які звертаються навколо одна одної. Маса однієї з них (червоний колір) в 200 млн разів перевищує сонячну, маса другої (синій) – в 100 млн разів.

Ми можемо побачити, як чорні діри спотворюють і перенаправляють світло, що виходить від оточуючих їх акреційних дисків. Якщо дивитися з боку площини орбіти, то вони мають характерний двогорбий вид. Але коли одна чорна діра проходить перед іншою, гравітація об’єкта переднього плану перетворює її компаньйона в швидко мінливу послідовність дуг.

Ролик також демонструє такі ефекти, як доплерівськее зміщення (газ, що рухається до спостерігача, здається яскравіше, ніж рухається від нього) і релятивістську аберацію – феномен, завдяки якому чорна діра здається менше в міру наближення. Ці ефекти не видно при погляді на систему зверху, але замість них з’являється інше явище — обидві чорні діри створюють маленькі зображення-копії свого партнера, які можна побачити «з ребра». По суті, ми можемо розглянути об’єкти одночасно з двох різних точок огляду.

Аккреційні диски чорних дір пофарбовані в різні кольори для полегшення визначення їх центрального тіла. Однак цей вибір в деякій мірі відображає реальність. Справа в тому, що диск навколо менш масивної чорної діри відчуває більш потужний гравітаційний вплив, в результаті чого розігрівається до більш високих температур, і гарячий газ навколо випромінює світло з довжиною хвилі, зміщеною до блакитного краю спектра. Втім, варто зазначити, що основна частина випромінювання обох дисків буде припадати не на видимий, а на ультрафіолетовий діапазон.