NASA стала повноправним господарем модулю BEAM

Управління модулем Bigelow Expandable Activity Module (BEAM) повністю перейшло від компанії Bigelow Aerospace до Національної аерокосмічної адміністрації США (NASA). Технічну підтримку цього проєкту тепер здійснюватиме компанія ATA Engineering.

Модуль BEAM
Модуль BEAM. Джерело: NASA

Нові господарі модуля BEAM

18 січня NASA анонсувала контракт вартістю 250 тис. доларів із компанією ATA Engineering. Компанія базується у Сан-Дієго і буде займатися технічним обслуговуванням модуля BEAM. Цей надувний модуль від 2016 року пристикований до Міжнародної космічної станції, де виконує роль додаткового сховища.

У грудні розробник модулю компанія Bigelow Aerospace офіційно передала NASA звання «господаря» BEAM. За словами представника космічної агенції, такий розвиток подій передбачено угодою про продовження експлуатації модуля, підписаною 2017 року. Ця угода не передбачає якихось додаткових компенсацій та замовлень для компанії-розробника.

У 2019 році Bigelow Aerospace і NASA не змогли досягти порозуміння щодо розробки комерційного модулю для МКС. Згодом агенція довірила цей проєкт компанії Axiom Space. А навесні 2020 року Bigelow Aerospace звільнила всіх своїх працівників і відтоді від них не надходило жодних заяв. ATA Engineering була субпідрядником при будівництві модуля BEAM. Тож тепер у NASA впевнені, що кращих спеціалістів для експлуатації цього модуля, яка триватиме принаймні до 2032 року, їм просто не знайти.

Минуле та майбутнє надувних модулів

Компанія Bigelow Aerospace є ветераном на ринку приватного освоєння космосу. Вона була заснована понад 20 років тому. Надувний модуль BEAM став її головним проєктом. У розгорнутому стані він має довжину чотири та діаметр більш ніж три метри. Його було встановлено на МКС у 2016 році. Тоді головною метою його запуску в космос було звичайне тестування подібних конструкцій. Але модуль показав себе настільки добре, що NASA вирішила продовжити його експлуатацію в якості додаткового сховища.

Але одним лише довготривалим використанням BEAM «надувна космонавтика» не обмежується. Британська компанія Space Entertainment Enterprise пропонує свій проєкт надувного модуля SEE-1. Він повинен мати вигляд сфери діаметром 6 м. Розробник пропонує використовувати його у якості простору для розваг.

За матеріалами: spacenews.com