NASA пропонує кожному долучитися до відкриття екзопланет

NASA пропонує усім охочим долучитися до дослідження екзопланет за допомогою програми Exoplanet Watch, доступної з мобільних телефонів. Насамперед агенцію цікавлять люди з власними телескопами, але і решта теж може приєднатися.

Зоряне небо
Зоряне небо. Джерело: NASA/Bill Dunford

Програма Exoplanet Watch

Програма NASA Exoplanet Watch шукає серед простих людей вчених, готових долучитися до пошуку екзопланет і вивчення вже відомих. Для того, аби до неї приєднатися, достатньо комп’ютера чи смартфона.

Програма Exoplanet Watch почала діяти ще 2018 року. Але тоді доступ був обмежений. Взяти у ній участь могли переважно вчені, які працюють у наукових установах по всьому світу. Нині ж, за свідченнями одного з її авторів, астрофізика з Лабораторії реактивного руху NASA Роба Зеллема, вони готові показати великій кількості людей, як створюється наука про екзопланети.

Дізнатися більше про програму та приєднатися до неї можна ось за цим посиланням. Насамперед пропозиція може зацікавити людей, у яких є потужні любительські телескопи, адже вони матимуть змогу перетворити своє хобі на серйозне наукове дослідження і самотужки зробити відкриття. Тепер кожному дозволено завантажувати свої дані й аналізувати чужі.

Однак люди, у яких власного телескопа немає, теж можуть приєднатися до Exoplanet Watch. У програми є дані спостережень невеликого телескопа на південь від Тусона, що в Аризоні. Крім того, скоро до нього додадуться дані ще з двох інструментів.

Як любителі можуть відкрити екзопланету?

Одним із найголовніших на сьогодні методів знаходження та відстежування екзопланет є транзитний. Варто просто спостерігати за зорею достатньо довго й уважно, щоб побачити, як її закриває планета і світло її зменшується.

Звичайно, що таке можливо тільки для тих зір, у яких планета обертається в одній площині з напрямком на Землю. Зате ніяких додаткових приладів чи особливо потужних телескопів для цього не треба.

Завдяки транзитному методу можливе відкриття планет у десятків, а то й сотень тисяч зір, що перебувають відносно недалеко від Сонця. Exoplanet Watch навчить, як це зробити, практично кожного, у кого є телескоп.

Переваги цієї системи також полягають у можливості кооперації. Часто так буває, що час затемнення зорі екзопланетою перевищує час її спостереження у певній місцевості. Exoplanet Watch дозволяє «скласти» разом результати двох спостережень, отримавши з них одне повне. Таким чином можна багато дізнатися про діаметр планети, її орбіту і навіть наявність супутників.