NASA остаточно відключила телескоп Kepler

15 листопада співробітники місії Kepler відправили «мисливцеві за екзопланетами» останній набір команд, який відключив функцію безпечного режиму, що могла ненавмисно запустити системи телескопа, необхідні для передачі даних на Землю. Оскільки Kepler повільно обертається, постійно змінюючи орієнтацію, інженерам довелося ретельно розрахувати час надсилання повідомлення.

Це був останній сеанс зв’язку з телескопом Kepler. Тепер він вважається офіційно відключеним. Цікаво, що ця подія збіглася з датою смерті знаменитого німецького астронома Йоганна Кеплера, на честь якого космічна обсерваторія отримала своє ім’я — він помер 388 років тому, 15 листопада 1630 року.

Основні підсумки місії Kepler у цифрах. Джерело: NASA/Ames/Wendy Stenzel

Телескоп Kepler був запущений у 2009 році. Він відстежував регулярні зміни блиску зір, які могли бути спричинені проходженнями їхніми дисками планетоподібних супутників. Інструмент виявився досить ефективним «мисливцем за екзопланетами». Аналіз зібраних ним даних уже дав змогу підтвердити існування понад 2600 подібних об’єктів. Ще кілька тисяч значаться в списку кандидатів.

Місія Kepler була розрахована на номінальний термін служби в 3,5 року. Незабаром після її завершення, у 2013 році, у космічного апарата вийшли з ладу два гіроскопи, що відповідали за його орієнтацію в просторі (двох, що залишилися, було недостатньо для повноцінного функціонування). У результаті, його робота була припинена. Однак інженерам вдалося знайти дотепне рішення — використовувати тиск сонячного випромінювання для стабілізації телескопа. Завдяки цьому у 2014 році Kepler вдалося повернути в стрій.

Наприкінці 2017 року співробітники групи супроводу повідомили, що запаси палива допоміжних бортових двигунів системи орієнтації добігають кінця і, згідно з розрахунками фахівців, упродовж року обсерваторія має припинити роботу. Цей прогноз виявився вірним. Попри всі спроби «розтягнути» термін служби космічного апарата, з літа 2018 року він почав все частіше і частіше переходити в безпечний режим, а точність його наведення погіршилася. 15 жовтня Kepler передав на Землю дані, зібрані під час останньої спостережної кампанії. Під час спроби направити телескоп на нову ділянку неба він знову увійшов у безпечний режим через неможливість виконати маневр. У результаті інженери ухвалили рішення, завершити його місію.

Новий квантовий комп’ютер встановив рекорд швидкості дії