NASA досліджує екзопланети за допомогою орбітального телескопа Spitzer

Нещодавно NASA оприлюднила результати двох досліджень, здійснених за допомогою орбітального телескопа Spitzer. Перше присвячене погоді на коричневих карликах. Друге розкриває секрети того, як газові гіганти мігрують між орбітами в процесі своєї еволюції.

Екзопланета, яку досліджує Spitzer
Орбіта планети XO-3b. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Spitzer зробив прогноз погоди для коричневих карликів

NASA продовжує вивчати космос за допомогою свого орбітального телескопа Spitzer. Прилад працює в інфрачервоній області спектра. Одне з досліджень, здійснених з його допомогою, стосується вивчення погоди на коричневих карликах. Ці об’єкти займають проміжне місце між газовими гігантами та зорями. За своїм хімічним складом вони ідентичні світилам, але їхня маса занадто мала, щоб підтримувати термоядерні реакції впродовж тривалого часу.

Вчені встановили, що погода на коричневих карликах сильно змінюється у міру їхнього старіння. Зокрема, Spitzer помітив, що у молодих об’єктів цього типу існує висока варіативність в інтенсивності випромінювання на різних довжинах хвиль. Ці короткочасні зміни інтенсивності можуть бути викликані рухом хмар в атмосфері коричневих карликів.

А ось атмосфери старих коричневих карликів такої варіативності не показують. Це свідчить, що вони більш однорідні й у них відсутні такі великі погодні зміни. Крім того, вчені припускають, що у міру старіння коричневі карлики стають щільнішими та спокійнішими через те, що внутрішнє тепло перестає їх «роздувати».

Дослідження міграцій «гарячих юпітерів»

Інше дослідження, здійснене на основі даних Spitzer, присвячене «гарячим юпітерам». Ці газові гіганти, що перебувають до своїх зір ближче, ніж Меркурій до Сонця, вже достатньо добре вивчені. Однак невирішеним залишається питання про місце, де вони утворюються.

Дослідники з Університету МакГілл у Монреалі спостерігали за планетою XO-3b. Цей «гарячий юпітер» відрізняється від інших тим, що його орбіта не кругова, а сильно ексцентрична. Отже, існує ймовірність, що відносно недавно вона пролягала на більшій відстані від своєї зорі.

Остаточних висновків щодо місця утворення планети немає. Однак встановлено, що XO-3b продукує певну кількість тепла, що не так просто пояснити. Припускається, що це може бути наслідком дії припливних сил, які через тертя всередині планети переходять у теплове випромінювання. Наявність цього тепла свідчить, що її орбіта зазнає сильних коливань. XO-3b на кожному оберті перебуває то ближче, то далі від центрального світила. А значить, у минулому вона справді могла розташовуватись на більш віддаленій круговій орбіті.