На МКС виявили небезпечні бактерії-мутанти, які не бояться ліків

Екіпаж Міжнародної космічної станції виявив стійку до ліків бактерію. Найдивніше те, що астронавти не мають уявлення, як вона потрапила на борт. Дослідники підтвердили знахідку, яка може призвести до подальшого вирощування більш витривалих бактерій, здатних протистояти лікам. Мікрогравітація на борту станції вважається причиною їхньої мутації та посиленої здатності до виживання.

Enterobacter Bugandensis
Нещодавно екіпаж МКС виявив мутовану бактерію, яка дивним чином потрапила на борт. Зображення згенероване Gencraft AI

Міжнародна космічна станція (МКС) — це орбітальна лабораторія, де астронавти не тільки вивчають космос, а й проводять унікальні експерименти в умовах мікрогравітації, яка недоступна на Землі. Окрім людей, тут також є різні живі організми, що використовуються для дослідів. Нещодавно екіпаж МКС виявив мутовану бактерію, яка дивним чином потрапила на борт. Найцікавіше те, що ніхто з астронавтів не знає, як вона опинилася на орбітальному форпості.

Коли науковці разом з астронавтами дослідили ці бактерії, які дуже відрізнялися від земних, результати виявилися приголомшливими. Ними вони поділилися в PubMed. У своєму дослідженні вчені припускають, що бактерії в умовах мікрогравітації стають витривалішими та менш чутливими до ліків.

МКС
МКС стала прихистком для унікальної популяції мікробів. Фото: NASA

Упродовж останніх двох десятиліть МКС відвідали понад 300 астронавтів. Під час візиту вони ненавмисно залишали по собі мікроби та бактерії, які завжди є на нашому тілі. Кількість мікроскопічних гостей настільки накопичилася, що це призвело до появи унікальної мікробної популяції на станції. У 2019 році вчені провели перше велике дослідження мікроорганізмів на МКС і знайшли розмаїття мікробів, що живуть поруч з астронавтами.

Бактерії на МКС переживають інші умови, ніж на Землі. Причиною є вентиляція, вологість, тиск повітря і кількість людей на борту. Мікрогравітація, радіація і підвищений вміст вуглекислого газу також мають вплив. Таке штучне середовище змушує мікроорганізми адаптуватися для виживання.

Науковці, які провели нове дослідження, зосередились на Enterobacter Bugandensis, виділивши 13 штамів цього виду для аналізу. Ця бактерія асоціюється зі шлунково-кишковим трактом людини та може пристосуватися до умов космосу, щоб заразити хазяїна. Дослідження показало, що вплив стресу змінює цю бактерію, зробивши її менш чутливою до лікування. Крім того, виявлено, що вона співіснує з іншими мікроорганізмами й, можливо, допомагає їм виживати. Поведінка Enterobacter Bugandensis в умовах невагомості може призвести до її домінування на МКС.

Поки що не зрозуміло, як ці космічні бактерії впливають на здоров’я астронавтів. Хоча їх пов’язують із такими клінічними інфекціями, як сепсис. Автори статті закликають до профілактичних заходів для пом’якшення їхнього впливу. Також невідомо, чи є ці мутовані бактерії загрозою для землян. Отже, важливо вивчити можливість появи таких мікробів у космосі, які не зустрічаються на Землі.

Раніше ми повідомляли про те, як стародавні мікроби могли зруйнувати клімат Марса.

За матеріалами dailystar.co.uk