На Міжнародну космічну станцію полетить робот-хірург

Науковці планують відправити на МКС нового робота-хірурга. Його успішне випробування відкриє шлях для використання подібних об’єктів на Землі. Також у космос відправлять маніпулятор для переміщення різних вантажів у невагомості.

Робот-хірург
Робот-хірург. Джерело: NASA/Virtual Incision

Новий робот-хірург на МКС

Зовсім скоро на орбіту нашої планети може вийти робот-хірург. І хоча це буде не зовсім металева гуманоїдна машина у білому халаті та зі скальпелем у руках, проте його місія захоплива.

У вівторок, 30 січня, вчені відправлять на Міжнародну космічну станцію низку інноваційних експериментів за допомогою космічного корабля Cygnus компанії Northrop Grumman. Запуск запланований не раніше 18:07 за київським часом і, якщо все піде за планом, корабель прибуде на МКС через кілька днів, 1 лютого.

Один з експериментів на борту — роботизований пристрій вагою 0,9 кг, завдовжки приблизно з передпліччя, з двома керованими руками, які, відповідно, тримають захват і ножиці. Розроблений компанією Virtual Incision, цей своєрідний робот-хірург колись зможе спілкуватися з лікарями-людьми на Землі, оперуючи пацієнта-астронавта і виконуючи медичні процедури з високою точністю.

«У більш просунутій частині нашого експерименту ми будемо керувати пристроєм звідси, з Лінкольна (штат Небраска), і розсікати симульовані хірургічні тканини на орбіті, — сказав Шейн Фаррітор, співзасновник Virtual Incision, під час презентації Cygnus у п’ятницю. — Поки що, на попередніх стадіях, він буде тестуватися на гумових стрічках».

Інші роботи на борту

Маленький робот-хірург буде далеко не один на космічному кораблі Cygnus, який прямує до МКС. Зокрема, до нього в орбітальну лабораторію приєднається друг — роботизований маніпулятор. Він уже випробовувався в умовах станції раніше, але під час цієї нової місії команда сподівається випробувати його в умовах повної розгерметизації.

«Відключення, повторне включення, переміщення об’єктів — це те, що ми робили під час першого дослідження, — каже Мей Мерфі, директорка програм компанії NanoRacks. — Ми дещо підвищуємо складність… Ми збираємося вимикати інструменти, які використовуємо, ми зможемо використовувати аналоги викруток тощо; це дозволить нам виконати ще більше роботи».

«Ми можемо не просто прибрати щось, на що екіпаж мав би витрачати час, — продовжує вона. — Тепер у нас також є можливість виконувати додаткову роботу в більш суворих умовах, в яких ми не обов’язково хочемо наражати екіпаж на небезпеку».

Крім того, Європейська космічна агенція цим же рейсом надішле 3D-принтер, який може створювати невеликі металеві деталі. Мета полягає в тому, щоб побачити, як структура надрукованих на ньому деталей поводиться в космосі у порівнянні з надрукованим на Землі.