На ґрунті з місячного пилу виростили нут

Нещодавні експерименти, проведені американськими науковцями, показали, що на ґрунті, який на 75 відсотків складається з імітації місячного пилу, цілком можна вирощувати рослини. Саме на такому їм нещодавно вдалося виростити нут.

Нут, вирощений на місячному пилі
Нут, вирощений на місячному пилу. Джерело: Texas A&M AgriLife

Вирощування рослин на місячному пилу

Нещодавно Джессіка Аткін, аспірантка Техаського коледжу сільського господарства та природничих наук факультету ґрунтознавства та рослинництва, змогла вперше в історії виростити нут на ґрунті, отриманому з місячного пилу.

Насправді на Землі не достатньо багато місячного пилу для того, аби проводити на ньому сільськогосподарські експерименти. Однак він досить добре вивчений, аби ми змогли дуже точно повторити його хімічний та мінералогічний склад.

При цьому варто зазначити, що сам по собі місячний реголіт ґрунтом у сільськогосподарському значенні цього слова не є. У ньому просто відсутня низка компонентів, які на Землі дають рослинам можливість розвиватися. Але якщо узяти такий пил та змішати з привезеною з нашої планети органікою, то речовину, на якій щось ростиме, можна отримати.

Саме так і зробила Аткін. Їй вдалося отримати ґрунт, який на цілих 75 відсотків складався з точної імітації місячного пилу. За земними стандартами, він міг би вважатися малопридатним до сільського господарства, але Джессіка все ж почала експериментувати.

Як виростити нут на місячному пилу?

Нут — це дуже поживна і водночас невибаглива рослина. Якби йшлося лише про бідний на необхідні елементи ґрунт, то проблем із його вирощуванням не було б. Але місячний пил усі необхідні речовини містить. Тільки вони входять до складу сполук, які або взагалі не засвоюються сільськогосподарськими культурами, або токсичні для них.

Використовуючи земні механізми регенерації ґрунту, Аткін використала взаємодію між корисними ґрунтовими грибами та біогумусом для створення родючого місячного пилу. Ці поправки допомагають вилучити токсичні забруднення з пилу, змінити структуру ґрунту для кращих гідравлічних властивостей і підвищити стійкість рослин до стресорів і токсинів.

Три основні дії допомагають грибам боротися з елементарним забрудненням. По-перше, токсини поглинаються та зв’язуються у ґрунтовій суміші, що робить їх менш доступними для поглинання рослинами. Якщо якийсь токсин потрапляє, гриб затримує його у власній біомасі та біомасі кореня рослини, обмежуючи кількість шкідливих речовин, що надходять у рослинність і насіння.

Використовуючи ці методи, Аткін успішно виростила нут до насіння в симуляторі місячного реголіту до 75%, що було вперше задокументовано. Однак вона зауважила: хоча нут зазвичай займає близько 100 днів для виробництва на Землі, у місячних сумішах йому потрібно 120 днів для дозрівання, і всі рослини демонстрували симптоми стресу.

Дослідниця сказала, що вона продовжить вивчати вплив багатьох поколінь і вважає, що після того, як ґрунтова матриця буде трансформована, це може призвести до можливості вирощувати інші культури.