Міжзоряний астероїд Оумуамуа міг прибути з подвійної зоряної системи

19 жовтня минулого року телескоп Pan-STARRS 1 вловив світло від невеликого об’єкта, який на той час знаходився на відстані 30 млн км від Землі. Рутинна, здавалося б, подія стала сенсацією, коли астрономи вирахували орбітальні параметри об’єкта. Виявилося, що він прибув до нас із міжзоряного простору.

Спочатку передбачалося, що «міжзоряний гість» є кометою. Але спостереження не виявили в нього будь-яких ознак кометної активності. Оскільки йшлося про перше відкрите тіло нового класу, Міжнародна астрономічна спілка прийняла рішення створити спеціальну серію позначень. Об’єкт отримав індекс 1I та власне ім’я «Оумуамуа» (Oumuamua). Надалі з’ясувалося, що він має досить витягнуту форму, а за спектральними характеристиками нагадує астероїди класів D та P.

Орбіта Оумуамуа. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Але хоч астрономам і вдалося встановити характеристики «міжзоряного мандрівника», його походження досі залишається загадкою. З цього приводу було висунуто кілька різних припущень. За однією з версій, астероїд міг бути викинутий гравітаційними обуреннями однієї з молодих зір асоціації Кіль-Голуб. Також передбачалося, що його джерелом є білий карлик.

Нещодавно команда канадських астрономів запропонувала ще одну версію походження Оумуамуа. На їхню думку, він прилетів до нас із подвійної зоряної системи. Дослідників здивувало, що перший виявлений «міжзоряний гість» є астероїдом, а не кометою. Як відомо, наше Сонце викидає в навколишній простір значно більше комет, ніж кам’янистих об’єктів. Щоб відповісти на це питання, вчені побудували модель, яка продемонструвала, що скелясті тіла, подібні до Оумуамуа, з набагато більшою ймовірністю походять з подвійних систем, ніж з околиць поодиноких світил (на зразок нашого Сонця). Розрахунки показують, що бінарні системи «виганяють» приблизно однакову кількість кам’яних та крижаних тіл.

Оумуамуа в уявленні художника. Джерело: ESO

Надалі дослідники дійшли висновку, що Оумуамуа, найімовірніше, прибув до нас із молодої подвійної системи, причому один із її компонентів — відносно гаряча масивна зоря. Така пара має бути оточена великою кількістю кам’янистих об’єктів. На думку вчених, швидше за все, астероїд був викинутий із системи на стадії формування планет.

За матеріалами http://spaceref.com