Мінінептуни можуть перетворюватись на суперземлі

Астрономи спостерігають за мінінептунами у зоряних системах TOI 560 та HD 63433. Вони зазначають, що ці карликові газові гіганти активно втрачають речовину. З часом вони можуть перетворитися на суперземлі.

Міні-нептун втрачає свою атмосферу
Мінінептун втрачає свою атмосферу. Джерело: W. M. Keck Observatory/Adam Makarenko

Вчені спостерігають за мінінептунами

Мінінептуни — це найменші з газових гігантів. Їхній радіус приблизно у 2-4 рази більший за земний. За допомогою обсерваторії Мауна-Кеа на Гаваях спостерігають за двома системами, у яких присутні такі планети. Один газовий карлик розташований у системі TOI 560 у 103 світлових роках від нас. Ще два подібних об’єкти перебувають поблизу зорі HD 63433.

Результати досліджень, опубліковані у The Astronomical Journal, свідчать, що мінінептун у системі TOI 560 та зовнішня планета у HD 63433 втрачають газ, з якого складаються їхні зовнішні шари. Викликано це інтенсивним випроміненням їхніх світил. Процес був передбачений для молодих та невеликих газових гігантів на близьких орбітах. Несподіванкою стало лише те, що втрачена речовина рухалася до місцевого Сонця, а не розсіювалась у просторі.

Завдяки дослідженню стало зрозуміло, що мінінептуни можуть втрачати майже всю свою газову складову, через що суттєво зменшується їхній діаметр. У цьому разі планета перетворюється на суперземлю. Вона все ще має атмосферу, але значно тоншу, ніж раніше.

Загадка перетворення планет

Мінінептуни та суперземлі дуже схожі між собою. І ті, й інші мають радіуси у кілька разів більші за земний та відносно більший відсоток води та газу, ніж у нашої планети. Однак дані спостережень свідчать, що між ними існує проміжок. Об’єктів радіусом від 2 до 3 радіусів Землі майже немає.

Астрономи пояснюють це тим, що атмосфери дуже маленьких гігантів містять велику кількість водню, який вони швидко втрачають і перетворюються на суперземлі. Досліджувані системи це повністю підтверджують. У планети в системі TOI 560 спостерігається потік саме водню. Те саме стосується і зовнішньої планети біля HD 63433.

А от з найближчої до зорі планети цієї системи ані водень, ані будь-який інший газ не витікає. На думку вчених, цей об’єкт вже втратив усі складові своєї атмосфери, які міг втратити. Він більше не зменшується у розмірах і остаточно на суперземлю не перетвориться.