Марс на Землі

Новини астрономії, астрофізики та космології

На перший погляд, може здатися, що цей знімок зроблено на Марсі. І справді, рудувато-коричневий пустельний складчастий пустельний ландшафт чимось нагадує пейзажі Червоної планети. Але насправді ця місцевість набагато ближча. На світлині зображено північ чилійської пустелі Атакама, де розташовані обсерваторії ESO і встановлені на них найбільші у світі телескопи.

Пустеля Атакама з космосу. Джерело: Planet Labs Inc. (CC BY-SA 4.0)

Завдяки поєднанню надзвичайно сухого клімату, висоти та віддаленості від джерел світлового забруднення цей регіон є одним із найкращих місць на планеті для розміщення астрономічних інструментів. Але його «позаземний» вигляд також не залишився непоміченим. Науковці та інженери часто використовують Атакаму, як земний аналог Марса — наприклад, тут проходили польові випробування прототипів кількох марсоходів. Фахівці тестували їхні шасі, а також здатність відбирати й аналізувати проби ґрунту.

Крім того, вчені займаються регулярними дослідженнями складу та структури ґрунту Атаками, виявленням потенційної схожості геологічних і мінералогічних властивостей поверхні та рельєфу. Особливий наголос робиться на вивчення організмів, здатних виживати в екстремальних кліматичних умовах пустелі.

Наведений знімок був зроблений супутником компанії Planet Labs. Нижче й правіше центру кадру можна побачити скупчення штучних споруд. Це обсерваторія ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) — найбільший у світі масив радіотелескопів. Він призначений для спостережень Всесвіту в міліметровому та субіліметровому діапазоні електромагнітного спектра. Антени ALMA розміщені на плато Чахнантор на висоті приблизно 5000 м над рівнем океану.