Максимум сонячної активності може бути вже наступного року

Науковці виявили новий зв’язок між двома механізмами зміни магнітного поля Сонця. Він дозволив уточнити модель його активності. Відповідно до неї, максимум поточного, 25-го, циклу має статися вже наступного року.

Максимум сонячної активності відбудеться вже наступного року
Максимум сонячної активності відбудеться вже наступного року. Джерело: phys.org

Сонячна активність

Вчені з Центру сучасних космічних досліджень Індії опублікували у журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters статтю, присвячену механізму коливання магнітних полів Сонця. У ній йдеться про те, що ми можемо сильно помилятися щодо того, коли очікувати від нашого світила найбільшої активності.

Сонце має надзвичайно потужне і динамічне магнітне поле. Найбільш помітним проявом його активності є плями на поверхні, поблизу яких зазвичай відбуваються спалахи. Останні породжують потоки частинок, які можуть викликати на Землі магнітні бурі.

Механізм виникнення спалахів поблизу сонячних плям вже достатньо непогано вивчений. А ось щодо того, як описати поведінку магнітного поля нашого світила, у вчених немає впевненості. Вважається, що вона описується 11-річними циклами, кожен з яких має свій мінімум та максимум.

Однак ці висновки базуються на спостереженнях, які відбувалися з середини XVIII, максимум — з початку XVII століття. І навіть під час цього періоду тривалість циклів відчутно коливалася. Відповідно, науковці дуже приблизно можуть сказати, коли ж очікувати максимуму активності нашого світила з його руйнівними спалахами.

Коли очікується максимум

Вважається чітко встановленим, що магнітне поле Сонця містить два основних компоненти. Перший — це конвективні потоки розжареної плазми, які безпосередньо і впливають на появу плям. Другий — диполь, дуже схожий на земний, із силовими лініями, що входять у полюси. Відмінність від нашої планети полягає в тому, що на Сонці полюси змінюються приблизно раз на 11 років.

Зв’язок між двома компонентами ще 1935 року встановив швейцарський астроном Макс Вальдмаєр. На його думку, чим інтенсивнішою є поява плям, тим швидше має іти цикл і наставати максимум. Саме цим правилом досі керувалися вчені, передбачаючи, коли ж буде найбільше спалахів.

У новій роботі правило Вальдмаєра не скасовували, а тільки доповнили. Науковці змогли значно докладніше описати механізм, як під дією сонячного динамо виникають плями. Проте це серйозно вплинуло на оцінку того, коли ж цього разу очікувати максимуму.

25 цикл і так приніс вченим багато несподіванок. Він виявився активнішим, ніж кілька попередніх, і тепер вони не зовсім знають, що від нього очікувати. Спочатку максимум прогнозували на 2025 рік. Цього року вже оголошували, що це буде кінець 2025-го. У новій же роботі йдеться про те, що він може настати вже на початку 2024-го, проте вказується, що, можливо, це станеться тільки восени.