Китайський ровер показав приховані під поверхнею Місяця структури

Китайський ровер «Юйту-2» який є частиною місії «Чан’е-4» продовжує досліджувати зворотний бік Місяця. Нещодавно вчені оприлюднили карту структур, що розташовані на глибині до 300 м. Вони свідчать, що магматична активність на нашому супутнику поступово згасала.

«Чан'е-4» на поверхні Місяця.
«Чан’е-4» на поверхні Місяця. Джерело: Вікіпедія

Китайська карта місячних глибин

Китайські вчені, які працюють із даними місії «Чан’е-4», нещодавно опублікували результати досліджень геології зворотного боку Місяця. Вони змогли зазирнути під поверхню нашого супутника глибше, ніж будь-коли раніше.

Станція «Чан’е-4» 2018 року стала першим об’єктом, який люди змогли посадити на невидимому з Землі боці Місяця. Головним корисним навантаженням, яке вона доправила на супутник нашої планети, є ровер «Юйту-2», який відтоді досліджує вкриту кратерами поверхню за допомогою численних приладів.

Одним із них є радар LPR. Він надсилає радіосигнали прямо крізь товщу гірських порід, які містяться під «Юйту-2». З того, як вони відбиваються від різних об’єктів, захованих у глибині, можна зробити висновок про структури, які там криються.

2020 року вчені вже публікували карту підземних структур, які виявив «Юйту-2». Попри те, що тоді LPR зміг зазирнути лише на 40 м під поверхню, вчені виявили рештки засипаного породами стародавнього кратера та уламки, які були викинуті з нього в результаті удару. Цього разу дослідники змогли зазирнути ще глибше.

Що знайшов «Юйту-2»

Нові дані дозволили як слід вивчити структури, що розташовані на глибині до 300 м. Вчені виявили, що вони нагадують шари у пирогу. Утворені вони були лавою, яка просочувалася до поверхні та застигала. Ця новина не стала для вчених несподіваною.

Цікаво, що це тривало це сотні мільйонів років, і поступово шари ставали все тонкішими й тонкішими. Це свідчить про те, що лава просочувалася все повільніше й повільніше, аж поки зовсім не перестала надходити до поверхні.

А ось щодо того, коли саме це сталося, у вчених немає жодного уявлення. Місяць утворився 4,51 млрд років тому. Після цього ще 200 млн років із ним продовжували стикатися великі астероїди. І тільки потім магма на його поверхні та в глибинах почала поступово застигати.

Вважається, що завершився цей процес близько мільярда років тому. Відтоді наш супутник є геологічно мертвим, жодних процесів на ньому не відбувається. Проте є свідчення, що виверження лави на ньому були ще 100 млн років. Можливо, наступні дослідження «Юйту-2» зможуть роз’яснити це питання.