Кульове скупчення Омега Центавра – не найкраще місце для розвитку життя

Новини астрономії, астрофізики та космології

Наша Сонячна система розташована на околиці невеликого галактичного рукава Оріона. Цей регіон відносно слабо заселений зорями: середня відстань між світилами становить близько 5 світлових років. З погляду шансів на зародження життя це значний плюс.
Великі дистанції означають меншу ймовірність зближень з іншими світилами, які можуть негативно вплинути на стабільність планетних орбіт. З іншого боку, такі відстані обмежують експансію життя поза батьківською зоряною системою.

Зближення двох зірок. Джерело: r/spaceengine

Але в Чумацькому шляху є регіони з меншими відстанями між світилами. Мова про кульові скупчення – групах пов’язаних гравітацією зірок, що обертаються навколо центру Чумацького шляху як супутник. Існує думка, що цивілізація, що виникла в такому регіоні, змогла б ефективно здійснювати космічну експансію завдяки невеликим відстаням між світилами. Але наскільки кульові скупчення в принципі придатні для життя?

Дослідники з Каліфорнійського університету в Ріверсайді та Державного Університету Сан-Франциско спробували знайти відповідь на це питання. Як приклад дослідники використовували кульове скупчення Омега Центавра. Воно знаходиться на відстані близько 15 тис. світлових років від Сонця і є домівкою для 10 млн світил.

Астрономи проаналізували дані телескопа Hubble про характеристики 350 тис. зірок у центрі скупчення та вирахували середню дистанцію між ними. Вона становить 0,16 світлових років (близько 10 тис. а.о.). Потім вони змоделювали частоту тісних зближень між зорями. Аналіз показав, що у середньому зорі скупчення пролітають з відривом 1000 а.о. одина від одної раз на 1000 років, 1 а.о. – раз на мільйон років, 0,01 а.о. — раз на мільярд років.

Центр шарового скупчення Омега Центавра. Джерело: NASA, ESA, J. Anderson та R. van der Marel (STScI)

Подібні зустрічі повинні неминуче дестабілізувати планетні системи та змінювати їх орбіти. У деяких випадках планети зовсім будуть викинуті в міжзоряний простір. За сучасними уявленнями, це унеможливлює появу в цьому регіоні високорозвиненої цивілізації. У життя просто не вистачить часу, щоб еволюціонувати на щось складне. На думку авторів дослідження, для астробіологічних пошуків більш перспективні зорі в спокійних, відносно слабозаселених регіонах Чумацького шляху, на кшталт того, в якому розташоване наше Сонце.

За матеріалами: https://astronomynow.com