Кулясте скупчення Омега Центавра не найкраще місце для розвитку життя

Наша Сонячна система розташована на околиці невеликого галактичного рукава Оріона. Цей регіон відносно слабо заселений зорями: середня відстань між світилами становить близько 5 світлових років. З точки зору шансів на зародження життя, це значний плюс.

Великі дистанції означають меншу ймовірність зближень з іншими світилами, які можуть мати негативний вплив на стабільність планетних орбіт. З іншого боку, такі відстані обмежують експансію життя межами батьківської зоряної системи.

Зближення двох зір. Джерело: r/spaceengine

Але в Чумацькому Шляху є регіони з набагато меншими відстанями між світилами. Мова про кулясті скупчення — групи пов’язаних гравітацією зір, що обертаються навколо центру Чумацького Шляху як супутник. Існує думка, що цивілізація, яка виникла в такому регіоні, змогла б ефективно здійснювати космічну експансію завдяки невеликим відстаням між світилами. Але наскільки кулясті скупчення в принципі придатні для появи життя?

Дослідники з Каліфорнійського університету в Ріверсайді та Державного Університету Сан-Франциско спробували знайти відповідь на це питання. Як приклад дослідники використовували кулясте скупчення Омега Центавра. Воно розташоване на відстані близько 15 тис. світлових років від Сонця і є домом для 10 млн світил.

Астрономи проаналізували дані телескопа Hubble про характеристики 350 тис. зір у центрі скупчення і вирахували середню дистанцію між ними. Вона становить 0,16 світлового року (близько 10 тис. а.о.). Потім вони змоделювали частоту тісних зближень між зорями. Аналіз показав, що в середньому зорі скупчення пролітають на відстань у 1000 а.о. одна від одної раз на 1000 років, 1 а.о. — раз на мільйон років, 0,01 а.о. — раз на мільярд років.

Центр кулястого скупчення Омега Центавра. Джерело: NASA, ESA, J. Anderson та R. van der Marel (STScI)

Такі зустрічі мають неминуче дестабілізувати планетні системи і змінювати їхні орбіти. У деяких випадках, планети зовсім будуть викинуті в міжзоряний простір. За сучасними уявленнями, це робить практично неможливою появу в цьому регіоні високорозвиненої цивілізації. У життя просто не вистачить часу, щоб еволюціонувати в щось складне. На думку авторів дослідження, для астробіологічних пошуків набагато перспективніші зорі в спокійних, відносно слабозаселених регіонах Чумацького Шляху, на кшталт того, в якому розташоване наше Сонце.

За матеріалами https://astronomynow.com