Кулясте скупчення Омега Центавра не найкраще місце для розвитку життя

Новини астрономії, астрофізики та космології

Наша Сонячна система розташована на околиці невеликого галактичного рукава Оріона. Цей регіон відносно слабо заселений зорями: середня відстань між світилами становить близько 5 світлових років. З точки зору шансів на зародження життя, це значний плюс.

Великі дистанції означають меншу ймовірність зближень з іншими світилами, які можуть мати негативний вплив на стабільність планетних орбіт. З іншого боку, такі відстані обмежують експансію життя межами батьківської зоряної системи.

Зближення двох зір. Джерело: r/spaceengine

Але в Чумацькому Шляху є регіони з набагато меншими відстанями між світилами. Мова про кулясті скупчення — групи пов’язаних гравітацією зір, що обертаються навколо центру Чумацького Шляху як супутник. Існує думка, що цивілізація, яка виникла в такому регіоні, змогла б ефективно здійснювати космічну експансію завдяки невеликим відстаням між світилами. Але наскільки кулясті скупчення в принципі придатні для появи життя?

Дослідники з Каліфорнійського університету в Ріверсайді та Державного Університету Сан-Франциско спробували знайти відповідь на це питання. Як приклад дослідники використовували кулясте скупчення Омега Центавра. Воно розташоване на відстані близько 15 тис. світлових років від Сонця і є домом для 10 млн світил.

Астрономи проаналізували дані телескопа Hubble про характеристики 350 тис. зір у центрі скупчення і вирахували середню дистанцію між ними. Вона становить 0,16 світлового року (близько 10 тис. а.о.). Потім вони змоделювали частоту тісних зближень між зорями. Аналіз показав, що в середньому зорі скупчення пролітають на відстань у 1000 а.о. одна від одної раз на 1000 років, 1 а.о. — раз на мільйон років, 0,01 а.о. — раз на мільярд років.

Центр кулястого скупчення Омега Центавра. Джерело: NASA, ESA, J. Anderson та R. van der Marel (STScI)

Такі зустрічі мають неминуче дестабілізувати планетні системи і змінювати їхні орбіти. У деяких випадках, планети зовсім будуть викинуті в міжзоряний простір. За сучасними уявленнями, це робить практично неможливою появу в цьому регіоні високорозвиненої цивілізації. У життя просто не вистачить часу, щоб еволюціонувати в щось складне. На думку авторів дослідження, для астробіологічних пошуків набагато перспективніші зорі в спокійних, відносно слабозаселених регіонах Чумацького Шляху, на кшталт того, в якому розташоване наше Сонце.

За матеріалами https://astronomynow.com