Космічний детектив: учені з’ясували причину рекордного марсотрусу

Міжнародна колаборація вчених повідомила результати розслідування, мета якого полягала в пошуку джерела рекордного марсотрусу. Дослідники дійшли висновку, що він мав внутрішню природу.

Схема, що демонструє внутрішню будову Марса і шлях зафіксованих InSight сейсмічних хвиль. Джерело: NASA/JPL-Caltech/University of Maryland

4 травня 2022 року сейсмометр апарата InSight зареєстрував рекордний марсотрус. Подія отримала позначення S1222a. Його магнітуда становила 4,7 бала, коливання фіксували протягом шести годин.

Основне питання полягало в тому, що саме стало причиною коливань. Річ у тім, що сигнатура S1222a була схожа на попередні марсотруси, які були спричинені падіннями метеоритів.

Щоб знайти відповідь на це питання, вчені почали шукати свіжий кратер. Це було не найпростішим завданням, оскільки площа марсіанської поверхні становить 144 млн км², що приблизно дорівнює площі всього земного суходолу. Тому дослідники звернулися по допомогу до космічних агентств з Європи, Китаю, Індії та ОАЕ, чиї апарати наразі перебувають на орбіті навколо Червоної планети. Ймовірно, це був перший випадок в історії, коли майже всі активні марсіанські місії були залучені в єдиному проєкті.

Вчені вивчали знімки в пошуках слідів нових кратерів або будь-яких інших ознак недавнього удару, наприклад, хмар пилу. Однак, кілька місяців пошуків так і не дали жодного результату. Дослідникам не вдалося знайти нову ударну формацію, яка могла б бути відповідальною за марсотрус. Тому вони дійшли висновку, що подія мала внутрішню природу й була спричинена вивільненням величезних тектонічних сил у надрах Марса.

Сейсмограмма марсотрясения
Сейсмограма марсотрусу, зафіксованого зондом Insight 4 травня 2022 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ETH Zurich

При цьому вчені, як і раніше, вважають, що зараз на Марсі немає тектоніки плит. Проте Червона планета явно значно більш сейсмічно активна, ніж це вважалося раніше.