Коли Антарктида вкрилася кригою?

Нові унікальні зразки з глибин льодовика допомогли вченим по-новому поглянути на час, коли Антарктида вперше вкрилася кригою. Як не дивно, в різних частинах континенту це сталося не одночасно.

Бурова установка MARUM-MeBo70 дозволила дослідити антарктичну кригу
Бурова установка MARUM-MeBo70 дозволила дослідити антарктичну кригу. Джерело: phys.org

Дослідження антарктичної криги

З кожним роком глобальне потепління примушує антарктичні льодовики все сильніше танути, відкриваючи все нові й нові ділянки поверхні південного континенту. Цілком можливо, що в найближчі кілька десятиліть крига там зникне зовсім. І саме це примушує вчених шукати відповідь на питання, коли вона там з’явилася.

Саме її вирішили дослідити науковці з Інституту Альфреда Вегенера та Центру полярних та морських досліджень ім.Гельмгольца. Робили вони це не самі, а разом з кількома іншими науковими організаціями з різних країн.

У розпорядженні вчених була бурова установка MARUM-MeBo70. Її вони й використали на льодовиках Пейн-Айленд та Туейтс у Західній Антарктиці, після чого зробили порівняння з результатами, отриманими під час дослідження криги зі східних частин континенту.

Що показали дослідження

Виконані раніше дослідження вже розповіли вченим, що Антарктида почала покриватися льодом приблизно 34 млн років тому. Тоді ціла низка геологічних і кліматичних подій призвели до однієї з наймасштабніших змін в історії нашої планети. Тропічний світ, яким вона була ще з часів динозаврів, став перетворюватися на крижаний.

Принаймні, саме це сталося в Східній Антарктиці та особливо в Північній Землі Вікторії. Тут вологі морські маси досягали підніжжя трансатлантичних гір і швидко охолоджувалися. Сильні снігопади створювали ідеальні умови для виникнення нашарувань льоду, що не танув роками. Саме тому ця частина континенту досить швидко опинилася під крижаною шапкою.

Однак нове дослідження показало, що в Західній Антарктиці це було не так. Клімат тут уже був досить суворим. Однак територію все ще вкривали широколистяні ліси. Лише сім мільйонів років потому клімат тут почав змінюватися сильніше й ця частина континенту теж вкрилася льодовиком.

Усі ці дослідження цікаві не тільки тим, що дають змогу побачити, наскільки несхожою на нинішню була наша планета в минулому. Важливо також те, що якщо температура й надалі підвищуватиметься, то, найімовірніше, саме із західної частини континент почне вивільнятися з-під льоду.

Juno зробив дивовижне фото Юпітера