Juno виявив новий шторм на південному полюсі Юпітера

Новини астрономії, астрофізики та космології

Влітку 2016 року космічний апарат Juno отримав перші в історії детальні зображення полярних регіонів Юпітера. Вони вразили уяву вчених. На цих знімках виявилися зафіксовані численні шторми, що вирують на полюсах планети: дев’ять — на півночі та шість — на півдні.

Південний полюс Юпітера в ІЧ-діапазоні. Знімок був зроблений станцією Juno 2 листопада 2017 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM

Відкриття юпітеріанських полярних штормів поставило перед науковою спільнотою питання про їхню довговічність. За наступні три роки Juno виконав кілька десятків прольотів найбільшої планети Сонячної системи. Знімки, які передавав апарат, свідчили про те, що атмосферні вихори зберігають стабільну конфігурацію. Зокрема, п’ять штормів на південному полюсі газового гіганта кружляли навколо центрального шторму, утворюючи щось на зразок гігантського п’ятикутника.

Однак під час 22-го зближення з планетою у вересні 2019 року Juno виявив дещо несподіване. Вивчивши свіжі знімки, вчені з’ясували, що п’ятикутник на південному юпітеріанському полюсі перетворився на шестикутник, що чимось нагадує знаменитий сатурніанський гексагон.

Вимірювання, виконані приладами Juno, показали, що середня швидкість вітру в новому штормі становить 362 км/год, що можна порівняти з його сусідами. Діаметр атмосферної формації вже перевищує 1000 км і, вочевидь, у майбутньому вона ще збільшиться в розмірах. Водночас інші циклони поки що не демонструють ознак ослаблення. Вчені сподіваються, що за час, який залишився до завершення роботи, космічний апарат встигне зібрати достатньо даних про те, як народжуються та зникають подібні утворення.