James Webb зазирнув у серце спіральної галактики

Нещодавно NASA опублікувала ефектний знімок галактики M74 (вона також відома, як галактика Фантом), зроблений орбітальною обсерваторією Hubble. Але зараз, аерокосмічна адміністрація показала нове зображення цього об’єкта, отримане космічним телескопом James Webb (JWST).

Портрет галактики М74 у середньому інфрачервоному діапазоні, отриманий телескопом James Webb. Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, J. Lee and the PHANGS-JWST Team

Галактика Фантом розташована на відстані 32 млн світлових років від Чумацького Шляху у напрямку до сузір’я Риби. Відносна близькість, вдале розташування (вона повернута «обличчям» до Землі) і чітка спіральна структура, яка добре проглядається, роблять її ідеальною для астрономічних спостережень.

Отриманий JWST портрет M74, був зроблений за допомогою приладу MIRI. Він призначений для знімання у середньому інфрачервоному діапазоні. Гострий зір MIRI дозволив виявити безліч тонких газових ниток у спіральних рукавах M74. Завдяки відсутності газу в центрі галактики, йому також вдалося розглянути, розташоване там, зоряне скупчення.

Комбіноване зображення галактики M74, створене на основі даних телескопів Hubble та James Webb. Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, J. Lee and the PHANGS-JWST Team; ESA/Hubble & NASA, R. Chandar Acknowledgement: J. Schmidt

Спостереження M74 було виконано у межах міжнародного проєкту PHANGS. Його метою є складання інфрачервоних карт 19 близьких, зореутворюючих галактик, які раніше вивчалися за допомогою телескопа Hubble та наземних обсерваторій.

Три портрета галактики М74: телескоп Hubble/телескопи Hubble та James Webb/телескоп James Webb

Попередні спостереження дозволили астрономам виявити найяскравіші регіони активного зореутворення M74. Дані ж JWST, дозволять точно виміряти масу та визначити вік зоряних скупчень, а також отримати уявлення про природу пилу у міжзоряному просторі. Це демонструє переваги спільної роботи кількох обсерваторій, кожна з яких здатна вести спостереження у своїй частині електромагнітного спектра.