James Webb зазнімкував одну з перших ниток космічної павутини Всесвіту

Використовуючи космічний телескоп James Webb (JWST), астрономи виявили ниткоподібну структуру з десяти галактик, що існувала всього через 830 млн років після Великого вибуху. На думку дослідників, з часом вона еволюціонує в галактичне скупчення.

Інфрачервоний знімок JWST, що демонструє нитку, яка складається з десяти стародавніх галактик. Вони позначені вісьмома кружками (два з них відповідають парі галактик). Джерело: NASA, ESA, CSA, Feige Wang (University of Arizona), and Joseph DePasquale (STScI)

Галактики не розкидані хаотично по Всесвіту. Вони збираються не тільки в скупчення, а й утворюють величезні взаємопов’язані ниткоподібні структури з гігантськими порожнечами між ними.

Астрономи давно намагаються знайти відповідь на питання, як саме сформувалася глобальна павутина Всесвіту. Вважається, що ключову роль у цьому процесі зіграли надмасивні чорні діри.

Щоб підтвердити це припущення, дослідники з проєкту ASPIRE (A SPectroscopic survey of biased halos In the Reionization Era) залучили телескоп JWST. Під час спостережень їм вдалося виявити нитку протяжністю в 3 млн світлових років, що складається з десяти галактик. Їх «увінчує» квазар: галактика з активною надмасивною чорною дірою в центрі. За розрахунками астрономів, з часом ця нитка перетворилася на масивне галактичне скупчення, аналогічне відомому скупченню Волосся Вероніки.

Під час спостережень, JWST також виміряв маси чорних дір восьми квазарів, що існували менш ніж через мільярд років після Великого вибуху. Вони становлять від 600 млн до 2 млрд сонячних. Для порівняння, маса чорної діри в центрі нашої галактики перевищує масу Сонця всього в 4 млн разів. Астрономи продовжують шукати «докази», що пояснюють, як ці ранні чорні діри могли так швидко вирости до таких розмірів.

JWST також знайшов свідчення того, як чорні діри впливають на процеси зореутворення у своїх галактиках. Вони роблять це за допомогою «вітрів»: викидів частинок, вироблених їхніми джетами. Хоч цей феномен і відомий астрономам, але вони ще ніколи не спостерігали його на такому ранньому етапі існування Всесвіту.