James Webb зазнімкував «копію» наднової в далекій галактиці

Космічний телескоп James Webb (JWST) зазнімкував «копію» наднової, що спалахнула в далекій галактиці. Це стало можливим завдяки ефекту, передбаченому Альбертом Ейнштейном.

Два зображення однієї й тієї самої наднової, створені гравітаційною лінзою (фото телескопа James Webb). Джерело: NASA, ESA, CSA, J. Pierel (STScI), D. Newman (Carnegie), A. Pagan (STScI)

Йдеться про ефект, який має назву гравітаційна лінза. Він виникає завдяки тому, що гравітація небесних тіл видозмінює простір-час, подібно до лінзи викривляючи та посилюючи світло від віддаленіших об’єктів. Найяскравіше це виявляється у випадку з галактичними скупченнями. Їхня потужна гравітація може в рази збільшити яскравість фонових небесних тіл. Астрономи охоче використовують цю можливість — адже завдяки гравітаційним лінзам вони можуть побачити об’єкти на краю Всесвіту, які є надто тьмяними, щоб їх міг розгледіти навіть найпотужніший телескоп.

Одна з таких гравітаційних лінз створена скупченням MACS J0138.0-2155. Його потужна гравітація кілька разів «продублювала» зображення більш далекої галактики MRG-M0138. Вона розташована на околиці спостережуваного Всесвіту. Випущеному нею світлу знадобилося 10 млрд років, щоб досягти Землі.

У 2019 році астрономи виявили, що в MRG-M0138 стався спалах наднової. Він спостерігався кілька разів у кожному з «дублів» галактики. І ось, вивчивши нові знімки, зроблені JWST, дослідники зі здивуванням виявили, що сім років по тому, в цій же галактиці спалахнула друга наднова.

Опубліковане фото JWST демонструє два зображення однієї й тієї самої наднової в MRG-M0138. Вони окреслені кружечком. Очікується, що ще один знімок наднової можна буде зробити приблизно 2035 року.

За матеріалами https://esawebb.org