James Webb показав центр галактичного виру

Група супроводу космічного телескопа James Webb (JWST) опублікувала нове дивовижне зображення. Воно демонструє центр галактики М51, також відомої під неофіційною назвою галактика Вир.

Галактика M51 в інфрачервоному діапазоні. Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, A. Adamo (Стокгольмський університет) та команда FEAST JWST

Галактика M51 розташована на відстані 27 млн світлових років від Землі у напрямку сузір’я Гончі Пси. Як і наш Чумацький Шлях, вона являє собою спіральну галактику. M51 отримала своє прізвисько завдяки характерному зовнішньому вигляду. Він пояснюється гравітаційною взаємодією M51 з меншою за масою сусідньою галактикою NGC 5195. У результаті один зі спіральних рукавів M51 розтягнувся і з’єднався з NGC 5195, утворивши гігантський зоряно-пиловий міст.

Зображення JWST було отримане об’єднанням знімків, зроблених у ближньому і середньому інфрачервоному діапазонах. Темно-червоні регіони відповідають ниткам теплого пилу, що пронизують галактику. Червоні області показують перевідбите світло від складних молекул, що утворюються на пилових зернах, а помаранчеві та жовті кольори — області іонізованого газу від зоряних скупчень, що недавно утворилися. Чорні ділянки відповідають бульбашкам, які утворюються в навколишніх газопилових хмарах під впливом потужного випромінювання молодих зір.

Також можна звернути увагу на яскраве ядро M51. У його центрі міститься надмасивна чорна діра, яка є джерелом джетів, а також досить активно випромінює в радіо- та оптичному діапазоні.

Знімок M51 був зроблений у межах проєкту FEAST (Feedback in Emerging extrAgalactic Star clusters). Його основною метою є вивчення регіонів активного зореутворення в інших галактиках та оцінки їхнього впливу на галактичний розвиток й еволюцію.

Раніше ми розповідали про те, як James Webb зазнімкував раніше невідомі деталі туманності Кільце.

За матеріалами https://esawebb.org.