James Webb побачив в космосі перстень з діамантами

Космічний телескоп James Webb зміг зазнімкувати в космосі дивовижний квазар RX J1131-1231, зображення якого викривлене ефектом гравітаційного лінзування. Він схожий на коштовний перстень з діамантами.

Квазар RX J1131-1231 схожий на коштовний перстень
Квазар RX J1131-1231 схожий на коштовний перстень. Джерело: phys.org

Космічний перстень

На цьому новому знімку з космічного телескопа NASA/ESA/CSA James Webb зображено гравітаційне лінзування квазара, відомого як RX J1131-1231, розташованого приблизно за шість мільярдів світлових років від Землі в сузір’ї Чаша. Воно схоже на коштовний перстень

Він вважається одним з найкращих лінзованих квазарів, відкритих на сьогодні, оскільки галактика на передньому плані викривляє зображення фонового джерела в яскраву дугу та створює чотири зображення об’єкта.

Гравітаційне лінзування, вперше передбачене Ейнштейном, пропонує рідкісну можливість вивчати регіони, близькі до чорної діри у віддалених квазарах, діючи як природний телескоп і збільшуючи світло від цих джерел. Вся матерія у Всесвіті викривляє простір навколо себе, причому більші маси створюють сильніший ефект.

Навколо дуже масивних об’єктів, таких як галактики, світло, що проходить близько, слідує за цим викривленим простором, відхиляючись від свого початкового шляху на помітну величину. Одним з наслідків гравітаційного лінзування є те, що воно може збільшувати віддалені астрономічні об’єкти, дозволяючи астрономам вивчати об’єкти, які інакше були б занадто слабкими або далекими.

Спостереження за чорними дірами в квазарах

Вимірювання рентгенівського випромінювання квазарів може дати уявлення про те, як швидко обертається центральна чорна діра, і це дає дослідникам важливі підказки про те, як чорні діри ростуть з часом.

Наприклад, якщо чорна діра зростає переважно внаслідок зіткнень і злиття між галактиками, вона повинна накопичувати матеріал у стабільному диску, а постійне надходження нового матеріалу з диска повинно призвести до швидкого обертання чорної діри. З іншого боку, якби чорна діра росла через багато маленьких епізодів акреції, вона б накопичувала матеріал з випадкових напрямків.

Спостереження показали, що чорна діра в цьому квазарі обертається зі швидкістю понад половини швидкості світла. Це свідчить про те, що ця чорна діра виросла в наслідок злиття, а не втягування матеріалу з різних напрямків.

Зображення було отримано за допомогою інструмента MIRI (інструмент середнього інфрачервоного діапазону) встановленого на James Webb в межах програми спостережень для вивчення темної матерії. Спостереження телескопа за квазарами дозволяють астрономам досліджувати природу темної матерії в менших масштабах, ніж будь-коли раніше.

Вивчення масових вимирань допоможе вченим шукати інопланетне життя