InSight — місія, яка зазирне «всередину» Марса

Космічні технології

Сьогодні з космодрому Ванденберг має відбутися пуск ракети Atlas V. На її борту перебувають апарат InSight і пара експериментальних наносупутників. Якщо все пройде відповідно до плану, вже через 1,5 години після того, як ракета відірветься від стартового столу, вони вирушать у подорож до червоної планети.

InSight багато в чому є знаковою місією. Станом на 2018-й рік людство успішно запустило понад два десятки різних апаратів до Марса. Але всі вони вивчали лише «зовнішній» бік планети. InSight же повинен, у буквальному сенсі, зазирнути всередину Марса й дати відповіді на запитання щодо його сучасної тектонічної активності, будови та частоти падіння метеоритів.

Insight в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Для виконання цих завдань InSight оснащений двома ключовими інструментами: сейсмометром SEIS і зондом для вимірювання теплового потоку HP3. Обидва прилади будуть вивантажені зі спускального модуля за допомогою роботизованої руки та встановлені на поверхні.

SEIS є найважливішим приладом на борту InSight, від правильності роботи якого залежить успіх усієї місії. Сейсмометр має реєструвати коливання від марсотрясінь і падінь метеоритів, що дасть змогу визначити рівень сейсмічної активності та особливості внутрішньої будови Марса. Нагадаємо, що спочатку InSight мав вирушити до своєї цілі ще в березні 2016 року. Однак під час перевірок інженери виявили невиправний дефект у SEIS. Інструмент довелося замінити, що призвело до зсуву запуску на 2018 рік.

Що стосується зонда HP3, то йому належить пробурити п’ятиметрову свердловину та виміряти кількість тепла, що виходить із глибинних шарів планети. Також InSight проводитиме експеримент із дуже точного визначення параметрів обертання Марса навколо своєї осі. Він буде реалізований шляхом вимірювання доплерівського зсуву радіосигналів між зондом і Землею. Дані про коливання, які відчуває Марс під дією гравітації Сонця, допоможуть вченим більше дізнатися про внутрішню будову планети та характеристики її ядра.

Крім цих інструментів, на борту InSight також є радіометр, датчик для вимірювання характеристик вітру та кутниковий відбивач. Крім того, зонд оснащений парою навігаційних камер. Вони будуть використані для перевірки правильності розгортання SEIS і HP3, а також створення панорамних зображень навколишньої поверхні. Як своєрідний фінальний штрих, інженери розмістили на корпусі апарата два мікрочипи, на які записано імена 2,4 млн осіб, які взяли участь в акції «Відправ своє ім’я на Марс».

Профіль запуску InSight. Джерело: ULA

З наукового погляду, місце посадки не має особливого значення для ефективності роботи місії. Тому InSight сяде в західній частині рівнини Елізіум поблизу екватора, де погодні умови найсприятливіші. Номінальний термін роботи апарата має становити один марсіанський рік.

Крім самого InSight, Atlas V також відправить до Марса пару наносупутників MarCO-А та MarCO-В. Їх використовуватимуть для експерименту з ретрансляції посадкової телеметрії зонда на Землю. У разі успіху, подібні мініатюрні супутники-передавачі можуть стати частиною стандартного набору майбутніх міжпланетних місій.

Ще один цікавий факт, на який варто звернути увагу, полягає в тому, що InSight — це перша американська міжпланетна місія, яка буде запущена із західного узбережжя США. До цього всі подібні місії NASA відправлялися в космос виключно з космодрому на мисі Канаверал.

Стартове вікно для запуску InSight відкриється 5 травня об 11:05 за всесвітнім часом (14:05 за Києвом/Мінськом/Москвою).

Канал Alpha Centauri