Hubble сфотографував туманність Намисто

На цьому знімку телескопа Hubble представлено планетарну туманність PN G054.2-03.4, також відому як туманність «Намисто». Вона розташована на відстані 15 тис. світлових років від Сонця у сузір’ї Стріли.

Планетарна туманність PN G054.2-03.4 (фото Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, K. Noll

У далекому минулому PN G054.2-03.4 являла собою пару сонцеподібних зірок. Одна з них добігла кінця свого життєвого циклу і почала розширюватися, перетворюючись на червоного гіганта. У ході цього процесу вмираюче світило настільки збільшилося в розмірах, що орбіта зірки-компаньйона почала проходити через верхні шари його атмосфери.

Швидкість обертання червоного гіганта збільшилась. Внаслідок відцентрової сили він почав активно втрачати речовину, що й призвело до формування туманності діаметром у два світлові роки. Характерні яскраві об’єкти, які можна побачити на знімку Hubble, є найбільш щільними згустками викинутого газу.

Щодо двох зірок, то вони настільки зблизилися, що відстань між ними скоротилася до кількох мільйонів кілометрів. Тому ми не можемо розрізнити їх окремо і бачимо лише одну яскраву точку у центрі туманності. Зараз світила здійснюють оберт навколо один одного всього за добу.

За матеріалами: https://esahubble.org