Hubble переведений в безпечний режим

Новини астрономії, астрофізики та космології

5 жовтня орбітальний телескоп Hubble припинив наукові спостереження та був переведений у безпечний режим. Причиною цього став вихід із ладу одного з гіроскопів, які використовуються в системі орієнтації апарата.

Телескоп Hubble. Джерело: NASA

Для збереження повної працездатності телескопа потрібно три гіроскопа, які забезпечують його наведення по трьох осях. На його борту є комплект із шести гіроскопів (три основних та три резервних). Усі вони були встановлені у 2009 році, екіпажем шатла Atlantis, в рамках останньої місії з обслуговування обсерваторії. За наступні роки два гіроскопа вийшли з ладу.

Схема гіроскопів, встановлених на телескопі Hubble. Джерело: NASA

Гіроскоп, який зламався 5 жовтня, вже давно демонстрував ознаки швидкої відмови. За словами заступника керівника місії Рейчел Остен (Rachel Osten), насправді він навіть пропрацював на пів року більше, ніж очікували фахівці.

Після цього пошкодження Hubble все ще має у своєму розпорядженні три гіроскопа. Вони мають вдосконалену конструкцію та повинні прослужити довше за попередній комплект. Однак один із них уже працює зі збоями. Недавня перевірка показала, що він, як і раніше, демонструє аномальну поведінку. Це означає, що в обсерваторії є лише два, повністю справних гіроскопа.

За словами фахівців, якщо третій гіроскоп так і не вдасться повернути в дію, швидше за все вони переведуть Hubble в режим роботи з одним гіроскопом. Другий, буде залишений як запасний. Це зменшить функціональні можливості телескопа (він втратить можливість спостерігати деякі ділянки неба), але таке рішення ще трохи продовжить його життя.

На жаль, після припинення польотів шатлів, у NASA не залишилося технічних можливостей для обслуговування та ремонту обсерваторії Hubble. Рано чи пізно, два останні гіроскопа теж відмовлять, після чого вона остаточно втратить можливість вести будь-які спостереження. Вчені сподіваються, що до цього моменту у космос вже буде відправлений інструмент нового покоління — James Webb Space Telescope, який зможе запозичити естафету у легендарного телескопа Hubble.