Hubble допоміг уточнити вік наднової в ММХ

У 1970-х роках супутник HEAO-2 виявив залишок наднової в Малій Магеллановій Хмарі (ММХ) — карликовій галактиці, що є супутницею нашого Чумацького Шляху. Об’єкт отримав позначення 1E 0102.2-7219. Спалах наднової став результатом колапсу надмасивної зорі. Її вибух призвів до утворення туманності, яка стрімко розширюється. Що стосується ядра загиблого світила, то воно перетворилося на нейтронну зорю.

Залишок наднової 1E 0102.2-7219. Джерело: NASA, ESA, а також J. Banovetz і D. Milisavljevic (Purdue University)

Виходячи з розміру та яскравості туманності, що утворилася, астрономи зробили припущення, що спалах наднової стався відносно недавно — всього кілька тисяч років тому. Але до останнього часу його точний вік залишався загадкою.

Команда американських дослідників вирішила знайти відповідь на це питання. Для цього вони скористалися допомогою телескопа Hubble, який протягом десяти років проводив періодичне фільмування 1E 0102.2-7219. Астрономів цікавили викинуті під час вибуху скупчення речовини, багаті на іонізований кисень. Він активно випромінює у видимому діапазоні, що робить його чудовим візуальним маркером.

Порівнявши зображення, отримані в різні роки, вчені визначили швидкість руху 22 скупчень. Далі вони зробили поправку на поступове уповільнення через взаємодію з речовиною міжзоряного середовища та визначили час їхнього викиду.

Розрахунки показали, що вибух 1E 0102.2-7219 стався 1700 років тому (точніше, тоді до нас дійшло випромінювання, що було випущено під час цієї події). У ту епоху Римська імперія вже вступила у фазу занепаду, а в Китаї правила династія Лян. Щоправда, спалах було видно лише в Південній півкулі. На жаль, історики не мають у своєму розпорядженні жодних записів, які б свідчили про те, що хтось із жителів тогочасної Землі міг його спостерігати.

Також Hubble зумів визначити швидкість руху нейтронної зорі. Спалах наднової в буквальному сенсі викинув її, подібно до гарматного ядра. Наявні дані свідчать про те, що вона рухається зі швидкістю, що перевищує 900 км/c.