Голка в копиці сіна: Hubble виявив рідкісний подвійний квазар

Під час аналізу даних, зібраних телескопом Hubble, команда астрономів виявила несподіваний і рідкісний об’єкт: кілька гравітаційно-зв’язаних квазарів, що перебувають усередині галактик, які зливаються. Вони існували коли вік Всесвіту становив лише 3 млрд років.

Що таке квазари?

Квазари часто називають маяками Всесвіту. Вони випромінюють на кілька порядків більше енергії, ніж галактики на кшталт нашого Чумацького Шляху. Джерелами всієї цієї активності є надмасивні чорні діри, точніше кажучи, акреційні диски, які їх оточують. Під дією гравітації та тертя, речовина, що їх утворює, нагрівається до дуже високих температур, що супроводжується виділенням величезної кількості енергії.

У пошуках подвійного квазара

Завдяки введенню в дію низки нових потужніших телескопів, астрономи отримали можливості, яких у них не було ще 10 –15 років тому. Це дозволило їм перейти до наступного етапу вивчення цих космічних маяків. Вони зайнялися пошуками подвійних квазарів, розташованих у галактиках, що зливаються.

Подвійний квазар в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Це виявилося дуже непростим завданням. У спостереженнях були залучені космічні телескопи Hubble, Chandra, Gaia, а також мережа наземних обсерваторій. Але в підсумку, дослідників чекав успіх. Їм вдалося ідентифікувати подвійний квазар, що отримав позначення SDSS J0749 + 2255. Він існував в епоху, коли вік Всесвіту становив лише 3 млрд років.

Подальші перевірки підтвердили, що йдеться дійсно про два об’єкти, а не про випадок гравітаційного лінзування одного квазара якоюсь ближчою галактикою. Чорні діри, що складають SDSS J0749 + 2255, були розділені дистанцією в 12 тисяч світлових років. Їхні маси перевищували масу нашого Сонця в мільярд разів.

Подвійний квазар SDSS J0749 + 2255. Джерело: NASA, ESA, Yu-Ching Chen (UIUC), Hsiang-Chih Hwang (IAS), Nadia Zakamska (JHU), Yue Shen (UIUC)

За розрахунками дослідників, за наступні кілька сотень мільйонів років галактики та чорні діри, що їх складають, злилися в єдиний об’єкт, який нагадує розташовану неподалік від них гігантську еліптичну галактику M87. В її центрі знаходиться велетенська чорна діра, чия маса перевищує сонячну в 6,5 млрд разів. Найімовірніше, вона утворилася під час щонайменше кількох галактичних злиттів.