Гібридна війна: Китай відкриває космічну станцію для бізнесу

Китай повідомляє, що після завершення будівництва національна космічна станція «Тяньгун» буде відкрита для бізнесу. Але цілком можливо, що це лише елемент гібридної війни у космосі.

Станція «Тяньгун», яку будує Китай
Станція «Тяньгун». Джерело: Wikipedia

КНР зробить «Тяньгун» відкритою станцією

Після того, як будівництво космічної станції «Тяньгун» буде завершене, її відкриють для комерційних проєктів. Про це оголосив голова програми пілотованих космічних польотів КНР Чжоу Цзяньпін. За його словами, станеться це після запуску цього року в космос модулів «Ментянь» та «Вентянь».

Китайський урядовець висловив надію, що це створить нові можливості. Останніми роками приватний космос у Піднебесній стрімко розвивається. З’явилося чимало конкурентних компаній, і Цзяньпін сподівається, що їх буде ще більше. Однак наскільки справді незалежними від уряду будуть ці компанії, як завжди, не повідомляється.

До того ж Китай оголосив, що його новий орбітальний аванпост буде відкритим для відвідування космонавтами з інших держав. Щоправда, які саме це будуть країни, представники Піднебесної не кажуть. Слово «росія» вони намагаються зайвий раз не вимовляти, але існують великі підозри, що йдеться саме про неї.

Лібералізація чи гібридна війна?

На перший погляд, заяви Цяньпіна свідчать про лібералізацію та більшу відкритість Китаю у космічних програмах. Однак останні тенденції у цій галузі примушують сумніватись у такій позитивній інтерпретації.

Космічне командування США вже деякий час активно залучає комерційні компанії до оборонних проєктів. Вважається, що вони мають набагато більше ресурсів і гнучкішу структуру, ніж державні организації. Завдяки цьому планується отримати абсолютно нові можливості в галузі розвідки та передачі даних.

Вторгнення агресора в Україну несподівано підтвердило правильність цих міркувань. Співпраця бізнесу з військовими у космосі стала головною тенденцією в оборонній сфері 2022 року. Це вже усвідомили і Європейський Cоюз, і країна-агресорка, і Китай та Індія.

Але США мають у цьому величезну фору. Приватних космічних компаній у цій країні найбільше, і розвивати цей напрям вони почали раніше за інших. Цілком можливо, що тепер для того, аби наздогнати НАТО, Китаю доведеться об’єднувати свої зусилля не тільки з власним бізнесом, але і з країною-терористкою, а також, можливо, Індією.